courses

Efteruddannelse i PPR-arbejde

Efteruddannelse i PPR-arbejde

Denne 1-årige uddannelse tilbyder en række konkrete, narrative og praksisnære værktøjer, der retter sig mod de vigtige og forskelligartede opgaver, der er en del af PPR’s komplekse arbejdsområde, herunder det praksisnære samarbejde med pædagoger og lærere, klasseindsatser, mødedeltagelse, konflikthåndtering og meningsfulde dokumentationsformer. Uddannelsen retter sig både mod nye og garvede medarbejdere i PPR.

Formål

Anden del af uddannelsen i narrativ samtale er et intensivt uddannelsesforløb, der henvender sig til personer, som ønsker at fordybe sig i teori og praksis på baggrund af allerede opnåede færdigheder på uddannelsens 1. år.

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til psykologer og andre faggrupper, der arbejder med sparring, rådgivning, mødeledelse og opkvalificering af pædagogiske miljøer i samarbejde med lærere, pædagoger, ledere, forældre og andre nøgleaktører i barnets liv. Den er også relevant for psykologer og andre aktører, der ønsker at arbejde inden for PPR-området.

Undervisningsform

I en travl hverdag kan det være svært at finde tid til refleksion over egen praksis. På uddannelsen vil der derfor være mulighed for fordybelse og refleksion gennem øvelser og eksempler fra PPR-feltet. Vægtningen mellem teoretiske oplæg, drøftelser og refleksion i grupper eller i plenum og øvelser med de præsenterede metoder varierer afhængig af de temaer, der arbejdes med. Alle dele vil dog altid være en del af undervisningen.

Forløb

Hvordan kan vi bringe faglig kreativitet, fokus på relationer og hverdagsrevolutionære praksisser ind i PPR-arbejdet, hvor kompleksitet, mangel på ressourcer og stigende opgavemængder er hverdagen? Og hvordan kan vi med konkrete greb og værktøjer øge muligheden for menings- og effektfulde indsatser? På denne 12-dages intensive efteruddannelse tilbydes håb, mod og konkret inspiration til udvikling af arbejdet i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), så det bliver meningsfuldt og praksisnært for både børn og unge samt de professionelle voksne, der omgiver dem.

Narrativ praksis i en kompleks hverdag:

Narrativ praksis kan bidrage til at skabe nye perspektiver på arbejdet i PPR. Gennem uddannelsen får deltagerne en grundig introduktion til, hvordan narrativ praksis kan anvendes til at skabe relationer, der fremmer meningsfuldhed og mod til at tænke og handle kreativt. Fokus er på at være den rollemodel, vi ønsker, voksne skal være for børn og unge, og på at skabe muligheder for forandringer, selv under vanskelige strukturelle forhold.

PPR-området er præget af mangeartede udfordringer, hvor frustration og afmagt kan fylde hos de voksne, der arbejder med børnene. Efteruddannelsen giver deltagerne redskaber til at håndtere disse udfordringer og styrke deres evne til at navigere i komplekse situationer. Særligt fokuseres der på, hvordan man kan arbejde med konfliktfyldte samarbejdsrelationer og skabe bevægelse, selv når rammerne er stramme.

Uddannelsen består af 12 undervisningsdage fordelt på 6 moduler af to dages varighed med intensiv undervisning og træning.

Uddannelsens gennemgående underviser er Tine Mølgaard, men man vil også møde en lang række andre dygtige undervisere på uddannelsen, der hver især er specialister på deres felt.

Programmet indeholder et potpourri af hands-on greb til PPR-arbejdet såsom:

  • “Hvordan taler og skriver vi om- og til børn og de voksne, der er omkring dem” med Martin Nevers, direktør.
  • ”Hvordan etablerer vi praksisnære samarbejder med meningsfuldhed og effekt som omdrejningspunkt? Og hvordan kan vi forholde os til det stigende diagnosefokus og henvisningspres?” med Martin Nevers, direktør, og Camilla Schjørring, psykolog.
  • Mødedeltagelse og samarbejdet med forældre – også når det bliver svært” med Eva Kragh, konsulent, og Kasper Hanghøj, psykolog.
  • “Når konflikter flytter ind i det professionelle samarbejde” med Lasse Offenberg, psykolog.
  • “Indsatser I klasser og grupper, og hvad kan vi gør, når børn ikke kommer i skole” med Martin Nevers, direktør.

Deltagerne vil få konkrete redskaber til at formulere sig både mundtligt og skriftligt – fx i mødesituationer eller ved dokumentation.

Efteruddannelsen er praktisk orienteret og inddrager konkrete eksempler og øvelser. Indholdet omfatter blandt andet:

  • Eksempler på konkrete tiltag i dagtilbud og skoler
  • Redskaber til at styrke samarbejdet med lærere og pædagoger
  • Konflikthåndtering i et narrativt perspektiv
  • Mødedeltagelse, der fremmer bevægelse og udvikling i samarbejdsrelationer
  • Refleksion over egen praksis – hvordan kan man bruge sin faglighed på nye måder?
  • Dokumentation af udvikling: Hvordan kan vi dokumentere uden kun at bruge skriftlige metoder, og hvordan kan vi støtte lærere og pædagoger i dette arbejde?
  • En metode til at arbejde med klasser, hvor ”tingene bøvler”

Mellem undervisningsgangene får deltagerne til opgave at afprøve nogle af de metoder/greb i praksis, som de har hørt om i undervisningen, som vi så kan samle op på i det følgende modul. Derudover vil der være en obligatorisk studiegruppedag mellem undervisningsgangene, der dels har til formål at sikre tid til fordybelse og refleksion, og dels giver mulighed for erfaringsudveksling og netværk på tværs af kommuner.

Studiegrupper

Deltagerne mødes en hel dag mellem hvert undervisningsmodul i mindre studiegrupper – det vil sige i alt fem studiegruppedage. Grupperne etableres på første undervisningsgang. Der arbejdes med øvelser, litteratur og drøftelse af deltagernes erfaringer med at omsætte de narrative metoder til egen praksis

Litteratur

De bøger, som skal bruges på denne uddannelse oplyses efter sidste tilmeldingsfrist.

Eksamensform

Uddannelsen afsluttes med, at hver enkelt deltager laver en mindre præsentation, der viser, hvordan deltageren har omsat narrativ inspiration i egen praksis. Til præsentationen skal deltageren fortælle om eller vise klip af, hvordan han eller hun har omsat nogle af de narrative metoder til egen praksis samt fremlægge nogle af de teoretiske og metodiske overvejelser, det har givet anledning til undervejs. Fremlæggelsens varighed er 20-30 minutter. Fremlæggelserne bevidnes af de øvrige deltagere.

Kursusbevis

For at kunne erhverve sig et bevis på gennemført efteruddannelse, skal deltagerne opfylde følgende:

  • Have deltaget i mindst 10 af de 12 undervisningsdage.
  • Have præsenteret egen praksis ved den afsluttende fremlæggelse, der rummer fremvisning af ca. 10 minutters uddrag af en samtale eller konsultativ proces.

Uddannelsen kan med deltagelse i 4-dages kursus i narrative samtaler, eller tilsvarende, samt en 10 siders opgave, give merit for grunduddannelsen i DISPUKs 3-årige samtaleterapeutuddannelse og 5-årige psykoterapeutuddannelse.

Bemærk dog, at tilmelding til 2.-3. året er forbeholdt igangværende kursister fra grunduddannelsen på DISPUK. De skal tilmelde sig senest d. 8. august året før opstart af 2.-3-året. Herefter tilbydes evt. resterende pladser (eller plads på ventelisten) til øvrige ansøgere fra eksempelvis supervisoruddannelsen.

Hvis du efter uddannelsen overvejer at læse videre på henholdsvis 2.-3. året og derefter 4.-5. året, så husk at læse adgangskriterierne til de specifikke hold, da de skærpes undervejs. F.eks. skal den studerende kunne dokumentere minimum tre års erhvervserfaring med samtaler, inden påbegyndelse af psykoterapeutuddannelsens 4.-5. år.

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, er man privatbetalende kan man betale i rater. Man får en faktura på det fulde beløb, som man selv deler op i det antal rater, man ønsker. Det skal være det samme beløb, der indbetales hver gang. Det er et krav, at første rate er betalt inden kursusstart, og at sidste rate er betalt inden uddannelsen afsluttes.

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

12 + 5 dage

31.000,- kr. inkl. moms

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

21. aug 2025 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 1. jun 2025

Der gives 10% rabat til ikke CVR-registrerede privatbetalere kr. 27.900,- inkl. moms. Herudover er det muligt som privatbetalende at betale uddannelsen i rater.

Anden del af uddannelsen i narrativ samtale er et intensivt uddannelsesforløb, der henvender sig til personer, som ønsker at fordybe sig i teori og praksis på baggrund af allerede opnåede færdigheder på uddannelsens 1. år.

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

21. aug 2025 Snekkersten Tilmeld

DETALJER

Snekkersten - Kursusnr. 25-795

25-795

21. aug 2025

1. jun 2025

12 + 5 dage

31.000,- kr. inkl. moms

Martin Nevers

Tine Mølgaard

Min. 12 - maks. 24 deltagere

21. aug 2025 - 22. aug 2025

9. okt 2025 - 10. okt 2025

20. nov 2025 - 21. nov 2025

12. jan 2026 - 13. jan 2026

23. feb 2026 - 24. feb 2026

26. mar 2026 - 27. mar 2026

Kl. 9.00-16.00

DISPUK Snekkersten Stationsvej 13 3070 Snekkersten

27. aug 2025

3. nov 2025

27. nov 2025

29. jan 2026

3. mar 2026

Tilmeld

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Joan Bruun Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Stemmehørergruppe med Allan Holmgren

Stemmehørergruppe med Allan Holmgren

DISPUK etablerer en gruppe for 4–6 personer, der hører stemmer og samtidig er i stand til at opretholde et almindeligt arbejde

Formålet med gruppen er at hver enkelt deltager får lejlighed til at fortælle sin livshistorie med opmærksomme lyttere.

Deltagelse i gruppen vil styrke følelsen af fællesskab om svære livsvilkår. Deltagelse i gruppen vil også vise gruppens medlemmer, at de ikke er alene med deres ofte pinefulde, belastende og skamfulde indre stemmer. Og at deltagernes livshistorie kan inspirere de andre deltagere. Deltagerne får støtte af Allan Holmgren til at fortælle deres livshistorie og give bevidnende respons til hinanden.

Allan Holmgren er mag.art. i psykologi, autoriseret psykolog samt godkendt specialist og supervisor i klinisk psykologi af Dansk Psykologforening og Dansk Psykiatrisk Selskab. Han har arbejdet med alvorlige psykiske lidelser i over 45 år og regnes som en af Skandinaviens førende eksperter i narrativ terapi.

Allan Holmgrens tre psykologpraktikanter fra Syddansk Universitet deltager i gruppen og vil skrive bevidnende breve til hver fortælling.

Der vil være kaffe og te til deltagerne.

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding sker i henhold til følgende betingelser:

For workshops og kortere kurser/gruppeforløb:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist.

7 tirsdage kl. 18.30-20.30

875 kr. (momsfrit)

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

2. sep 2025 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 15. aug 2025

Underviser

Datoer

2. sep 2025 Snekkersten Tilmeld

DETALJER

Snekkersten - Kursusnr. 25-782

25-782

2. sep 2025

15. aug 2025

7 tirsdage kl. 18.30-20.20

875 kr. (momsfrit)

Allan Holmgren

Min. 4 - maks. 6 deltagere

2. sep 2025

9. sep 2025

16. sep 2025

30. sep 2025

4. nov 2025

11. nov 2025

9. dec 2025

Alle 7 datoer ligger på tirdage kl. 18.30-20.30

DISPUK 2, Strandvejen 202B, 3070 Snekkersten

Tilmeld

Har du spørgsmål?

Kontakt

Joan Bruun Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail
Lone Morell underviser

Narrativ familieterapi­uddannelse

Tag en intensiv 1-årig efteruddannelse i familieterapi og få en praksisnær viden om, hvordan arbejdet med de nære relationer i familien kan bidrage til at styrke nærværet, opløse konflikter og skabe fornyet handlekraft for alle i familien.

Denne efteruddannelse giver en grundig indføring i narrativ familieterapi og præsenterer umiddelbart brugbare metoder i forhold til de problemer, familien er ramt af – herunder konflikter, angst, skoleproblemer, sorg, kriser og traumer.

Formål

DISPUKs Narrative Familieterapiuddannelse præsenterer teori og metode, der gør det muligt for både familieterapeuter, familiebehandlere og familierådgivere at skabe sammenhæng og mening i de vanskeligheder, familien står med. Efteruddannelsens målsætning er at skabe en uddannelse, som hjælper den professionelle til at gennemføre familieterapiforløb og familiesamtaler, der udfolder familiens ressourcer og værdier og som kan synliggøre konkrete handlinger, der kan bevirke, at alle i familien i højere grad trives.

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til personer, som arbejder med børn, unge og deres familier. Deltagerne kan arbejde på børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger, i familieafdelinger, familiecentre eller familiehuse, på behandlingshjem, rådgivningscentre, institutioner, opholdssteder, på skoler eller med familiearbejde i andre sammenhænge.

Undervisningsform

På DISPUK vil du møde engagerende undervisning i form af praksisnære, teoretiske og metodiske oplæg, der inddrager den læste litteratur og giver relevante eksempler. Undervisningen består desuden af demonstration og træning af en række forskellige familieterapeutiske metoder og principper.

Deltagerne vil have mulighed for at inddrage egne sager eller blive guidet i opstart af familieforløb. Deltagernes erfaringer fra egen opvækstfamilie og eventuelle nuværende familie kan også inddrages som en del af undervisningen – og som en mulighed for at mærke, hvordan metoderne virker i praksis.

Forløb

Efteruddannelsen består af 12 undervisningsdage fordelt på to moduler á tre dage og tre moduler á to dage. Herudover mødes deltagerne fire dage i en studiegruppe på mellem 4-6 personer. Der undervises alle dage kl. 9-16.
Til hvert undervisningsmodul læses relevant litteratur. Deltagerne skal til hvert modul lave mindre opgaver, blandt andet på baggrund af den læste litteratur og på baggrund af egne erfaringer fra arbejde med familier eller andre.

Modul 1:
Introduktion til de grundlæggende elementer i narrativ familieterapi
Underviser: Mag.art.psych. Allan Holmgren
Allan Holmgren er en af Danmarks mest erfarne familieterapeuter. Han vil på dette første modul give en grundig introduktion til grundelementerne i narrativ familieterapi: Bevidning, eksternalisering, genforfattende og genforenende samtaler.

Undervisningen på dette modul vil demonstrere, hvorledes de narrative metoder hjælper til, sammen med familien, både at finde vej i problemernes landskab og at finde frem til det, der er vigtigt for hvert af familiens medlemmer.

Der vil blive rig lejlighed på dette modul til at afprøve de narrative samtalemetoder og til af forstå formålet med metoderne. Indholdet på dette første modul i metodetilegnelsen vil primært være deltagernes egne fortællinger og erfaringer. Det er vores erfaring, at man derigennem ikke kun lærer metoder og teknikker, men også tilegner sig en fornemmelse af kraften i metoderne og den narrative etik.

Modul 2:
Struktur og visioner i et samarbejdende familieterapiforløb
Underviser: Cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi med børn og unge, Camilla Schiørring
Camilla Schjørring har i en lang årrække arbejdet med børn, unge og familier i børne- og ungdomspsykiatrien. Hun vil på dette andet modul have fokus på, hvordan man kan arbejde med rigere fortællinger i det familieterapeutiske rum.
Undervisningen på dette modul ser på de vigtige indledende samtaler med familier og på, hvordan man med konkrete greb kan bidrage til, at barnets stemme får en fremtrædende plads i rummet i den indledende samtale.
Modulet tilbyder desuden principper og guidelines til samarbejdende samtaler, som kan engagere familierne i deres forløb på måder, så de føler sig betydningsfulde.
Deltagerne får mulighed for at arbejde med en konkret struktur for en familiesamtale, kaldet et Visionskort. Det er en struktur for samtalen, hvor familiens bestræbelser og viden om familiens liv fremhæves. Dette er afgørende for, at familiearbejdet kan opleves som et samarbejde.

Modul 3:
Terapi og familiens hverdag – konkrete familieterapeutiske interventioner Underviser: Cand.psych. Kasper Hanghøj
Kasper Hanghøj har arbejdet med de mest udsat familier i Københavns Kommune i mange år. Han vil på dette tredje modul præsentere deltagerne for en lang række praktiske eksempler og muligheder i det konkrete familieterapeutiske arbejde. Med udgangspunkt i eksempler og cases vil Kasper vise, hvordan man konkret kan hjælpe familierne til at få begreber og forståelser for problemerne i deres liv og herigennem få mod til handlinger og rutiner, der kan bringe dem i andre retninger.

Modulet vil også vise, hvordan man gennem familieaktiviteter, brevskrivning, brug af video, billeder og andre rekvisitter kan engagere børn, unge og deres forældre i at få øje på nye veje til at forfølge det, der ligger dem på sinde og er vigtigt for dem.

 

Modul 4:
Narrativ familieterapi i praksis: Børn og unge med psykiske lidelser.
Underviser: Mag.art.psych. Allan Holmgren
Allan vil på dette fjerde modul inddrage de konkrete narrative metoders anvendelighed i forhold til børn og unge med psykiske lidelser og deres familier. Deltagerne vil få mulighed for at se en række eksempler på familieterapi via videooptagelser med familier med alvorlige problemer. Der vil også være mulighed for, at en eller flere deltagere kan medbringe familier, de arbejder med, til live-konsultationer.
Der vil på dette modul også være mulighed for at genbesøge de metoder og teorier, som der indtil nu er blevet undervist i på uddannelsen.

Modul 5:
Traumer og familieterapi.
Underviser: Cand.psych. Anette Holmgren
Anette Holmgren har i en lang årrække arbejdet med unge og voksne, der er vokset op i familier med svigt og vold. Hun vil på dette femte og afsluttende modul have fokus på, hvordan man kan inddrage traumeforståelse i familiebehandlingen. Traumatiske oplevelser kan gøre det svært for forældre at handle som de ønsker og dermed stå i vejen for familiearbejdet.

Modulet vil demonstrere, hvordan man kan hjælpe forældre med at opdage, hvordan deres fortid kan blive til nutid og hvordan det kan være muligt i familieterapien at skabe grundlag for heling af traumatiske erfaringer.
Modulet introducerer ligeledes metoden Livets træ. En metode, som både kan bruges i familieterapi, individuelle samtaler og som udgangspunkt for samtaler i en gruppe.

På modulets anden dag vil deltagerne holde oplæg for hinanden i mindre grupper (se under afsluttende oplæg og synopsis)

Studiegrupper

Uddannelsen indeholder fire studiegruppedage. Deltagerne vil på disse dage i mindre grupper tale om litteraturen og om arbejdsrelaterede problematikker i relation til uddannelsens teori og metode samt træne konkrete metoder lært på uddannelsen.
I studiegrupperne mødes deltagerne uden underviser. Der vil blive uddelt øvelser til træning i studiegrupperne (frivilligt).

Litteratur

Litteratur oplyses efter sidste tilmeldingsfrist.

Afsluttende opgave og oplæg

Deltagerne skal inden sidste modul skrive en 4-5 siders synopsis med refleksioner over teori og metode og inddragelse af case fra deltagerens egen praksis.
Herudover skal deltagerne på det sidste modul som afslutning på uddannelsen holde et mundtligt oplæg på ca. 20 minutter. Deltagerne kan fremlægge synopsen eller anden beskrivelse, der eksemplificerer, hvordan deltageren har anvendt de narrative idéer i sit arbejde. Præsentationen bevidnes af de øvrige deltagere. Præsentationerne foregår i mindre grupper på ca. 5 personer.

Adgangskriterier

Forløbet betragtes som en efteruddannelse, og det er derfor et krav, at deltageren har en relevant grunduddannelse – fx som pædagog, socialrådgiver, psykolog, læge, lærer, sygeplejerske, ergoterapeut eller anden fagperson med mindst en mellemlang uddannelse inden for det sociale, pædagogiske eller sundhedsfaglige område.

Kursusbevis

For at kunne erhverve sig et bevis på gennemført efteruddannelse skal kursisten have deltaget aktivt i undervisningen og max. haft 2 dages fravær på undervisnings- og træningsdagene.
Uddannelsen kan med deltagelse i 4-dages kursus i narrative samtaler, eller tilsvarende, samt en 10 siders opgave, give merit for Grunduddannelsen i DISPUKs 3-årige samtaleterapeutuddannelse og 5-årige psykoterapeutuddannelse.

Bemærk dog, at tilmelding til 2.-3. året er forbeholdt igangværende kursister fra Grunduddannelsen på DISPUK. De skal tilmelde sig senest d. 8. august året før opstart af 2.-3-året. Herefter tilbydes evt. resterende pladser (eller plads på ventelisten) til øvrige ansøgere fra f.eks. familieterapiuddannelsen.

Hvis du efter uddannelsen overvejer at læse videre på henholdsvis 2.-3. året og derefter 4.-5. året, så husk at læse adgangskriterierne til de specifikke hold, da de skærpes undervejs. F.eks. skal den studerende kunne dokumentere minimum tre års erhvervserfaring med samtaler, inden påbegyndelse af psykoterapeutuddannelsens 4.-5. år.

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, er man privatbetalende kan man betale i rater. Man får en faktura på det fulde beløb, som man selv deler op i det antal rater, man ønsker. Det skal være det samme beløb, der indbetales hver gang. Det er et krav, at første rate er betalt inden kursusstart, og at sidste rate er betalt inden uddannelsen afsluttes.

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

12+4

31.625 kr. inkl. moms

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

23. feb 2026 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 5. jan 2026

16. nov 2026 Aarhus

Tilmeldingsfrist: 15. sep 2026

Underviser

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

23. feb 2026 Snekkersten Tilmeld

DETALJER

Snekkersten - 26-180

26-180

23. feb 2026

5. jan 2026

12+4

31.625 kr. inkl. moms

Allan Holmgren

Anette Holmgren

Camilla Schjørring

Kasper Hanghøj

Min. 12 - maks. 24 deltagere

23. feb 2026 - 25. feb 2026

29. apr 2026 - 30. apr 2026

31. aug 2026 - 1. sep 2026

9. nov 2026 - 10. nov 2026

25. jan 2027 - 27. jan 2027

Kl. 9-16.

DISPUK 2, Strandvejen 202b, 3070 Snekkersten

16. mar 2026

19. maj 2026

7. okt 2026

10. dec 2026

Kl. 9-16. Datoer kan ændres når grupperne er etableret, hvilket sker på den første mødegang.

Tilmeld

16. nov 2026 Aarhus Tilmeld

DETALJER

Aarhus - 26-181

26-181

16. nov 2026

15. sep 2026

12+4

31.625 kr. inkl. moms

Allan Holmgren

Anette Holmgren

Camilla Schjørring

Kasper Hanghøj

Min. 12 - maks. 24 deltagere

16. nov 2026 - 18. nov 2026

Kl. 9-16. Øvrige datoer oplyses efterår 2025.

Søren Frichs Vej 36D st. 8230 Åbyhøj

Kl. 9-16. Øvrige datoer oplyses efterår 2025.

Tilmeld

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Mette Agerbo

Kursussekretær

agerbo@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Åbent Hus i Aarhus – hvorfor nu?

I år blev en mangeårig drøm endelig til virkelighed: DISPUK har fået sin egen base i Aarhus!

Det vil vi gerne fejre – og invitere dig indenfor til en eftermiddag med faglige workshops, rundvisning i vores nye lokaler, bobler i glasset og mulighed for at møde alle os, der arbejder i DISPUK. Du kan vælge mellem seks forskellige workshops med afsæt i den narrative praksis.

Vi glæder os til at dele vores faglighed og vores nye rammer med dig.

Ofte stillede spørgsmål

Kl. 16-19

250,- kr.

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

15. sep 2025 Aarhus

Tilmeldingsfrist: 11. sep 2025

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Joan Bruun Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail
Allan underviser

2. år af narrativ lederuddannelse – først menneske, da leder

2. år af narrativ lederuddannelse – først menneske, da leder

Tag 2. år af DISPUKs 2-årige narrative lederuddannelse og fordyb dig i ledelse, organisatorisk kompleksitet og organisationsterapi.

Uddannelsens mantra er: Først menneske – da leder. Jo bedre man kender sin egen historie og sine egne værdier – det der er vigtigt for én selv som leder – jo bedre bliver man til at bevare overblikket.

DISPUKs lederuddannelse styrker den modstandskraft, der ligger i lederens egne værdier – ikke hårdheden, robustheden og andre af tidens buzzwords i konkurrencesamfundet.

På denne uddannelse kommer man til at føle sig hørt og lærer metoder til at sørge for, at alle i organisationen bliver hørt. Man bliver nemlig lille af ikke at blive hørt. Ingen organisation er stærkere end sin svageste stemme.

Formål

Formålet med uddannelsen er at give deltagerne en introduktion til og grundig træning i narrative kommunikationsmetoder, der gør hverdagens samtaler, møder, relationer og problemer lettere at håndtere.

Formålet er desuden at give deltagerne en forståelse af, at lederens primære fokus skal være på relationen til medarbejderne – og det sekundære fokus skal være på opgaven. Formålet med uddannelsen er også at give deltagerne en mulighed for at komme tættere på sig selv og sine egne værdier og dermed mulighed for at komme tættere på sine medarbejdere og chefer. Uden frygt.

På uddannelsen kommer du tættere på dig selv og dine egne værdier og får dermed mulighed for at komme tættere på dine medarbejdere.

Målgruppe

Denne efteruddannelse henvender sig til ledere med personaleansvar på alle niveauer i offentlig og privat virksomhed og til personer, der overvejer at blive leder. Uddannelsen henvender sig også til konsulenter, både interne og eksterne, der arbejder med organisatorisk kompleksitet, og som ønsker et intenst videreuddannelsesforløb, hvor de lærer metoder og relevant teori til at håndtere den magtpolitiske kompleksitet.

Undervisningsform

Uddannelsen fokuserer på træning af praktiske færdigheder først og fremmest til at lytte – det er ingen hjælp kun at kende begreber og at have viden. Lederens hemmelighed ligger i for det første, hvad lederen kan og for det andet i, hvad der er vigtigt for lederen.

Lederuddannelsen tager udgangspunkt i de konkrete problemstillinger, deltagerne sidder med. Den leverer metoder, der kan skabe bevægelse i forhold til disse problemer. Metoderne styrker både lederen og medarbejderne.

Uddannelsen leverer relevante begreber, der begrunder metoderne og skaber forståelse for de konkrete problemer.

Bevidning, der er en af de centrale narrative praksisser, bliver grundigt trænet gennem hele forløbet. Bevidning er en af de mest effektive metoder til at styrke relationen mellem medarbejderne og ledelsen, og i det hele taget styrker bevidning den organisatoriske sammenhængskraft.

Der udarbejdes skriftlige arbejder (som oftest breve) på 1-2 sider relateret til deltagernes medarbejdere, chefer eller de læste tekster. Der skal bruges ca. tre timer til hvert undervisningsmodul på disse breve og andre interviewopgaver.

Der skal i løbet af uddannelsen udføres mindre interviewøvelser og opgaver på deltagernes arbejdsplads som forberedelse til de enkelte moduler.

Forløb

Uddannelsen består af 14 undervisningsdage pr. år fordelt på hhv. 2 moduler af 3 dages varighed og 4 moduler af 2 dages varighed: 112 lektioner pr. år.

Første år fokuserer på de konkrete, narrative metoder, de såkaldte narrative ”samtalekort”, så man bliver dygtig til at finde vej i problemernes landskab. Der er masser af samtaletræning. Deltagerne lærer at handle i overensstemmelse med deres værdier – og ”snyder dermed problemerne”: Grebet kaldes eksternalisering. Problemerne bliver adskilt fra personen. Eksternalisering er en af denne uddannelses centrale metoder og måder at tænke på. På første år lærer deltagerne også, hvordan de styrker medarbejdernes identitet og professionelle handlekraft gennem overraskende enkle samtalekort. Vi kalder det HVAD-modellen. Første år afsluttes med, at hver deltager fortæller om sine erfaringer med narrativ praksis. Præsentationen bevidnes af de øvrige deltagere.

På andet år er der fokus på deltagernes livshistorie, på selvet, uddannelsens filosofiske fundament, konflikthåndtering og organisatorisk kompleksitet. Uddannelsen afsluttes med at hver enkelt deltager præsenterer sin praksis inspireret af forløbet, og denne præsentation bevidnes af de øvrige deltagere.

Studiegrupper

Deltagerne mødes 10 enkeltdage pr. år i mindre studiegrupper (uden underviser): 80 lektioner pr. år. På disse dage drøftes den læste teori, der arbejdes med narrative samtaleøvelser (såkaldte samtalekort), med konsultationer i forhold til deltagernes praksis og problemstillinger (coaching) og med andre mindre opgaver. Grupperne mødes to enkeltdage mellem hvert modul – som regel på skift på hinandens arbejdspladser.

Litteratur

Til hvert undervisningsmodul læses der mellem 100-200 siders litteratur på dansk. Læsning og litteraturforberedelse kræver ca. 3-4 timer om ugen, svarende til ca. 16-20 timer om måneden.

Bøgerne kan købes på www.dispukswebshop.dk

Bøger der skal anskaffes til uddannelsens 2. år oplyses efter sidste tilmeldingsfrist.

Eksamensform

På det sidste modul på 2. året vil der være afsluttende præsentationer, hvor hver enkelte deltager får lejlighed til at fortælle om noget af det, man har praktiseret i sit arbejde med inspiration fra undervisningen på denne efteruddannelse. Hver præsentations bevidnes af de øvrige deltagere.

Herudover er det muligt at få udstedt et diplom ved at skrive en mindre artikel eller et essay på 5-10 sider om, hvad man personligt og professionelt har fået ud af at gå på denne uddannelse. Der vil blive orienteret om muligheden for at skrive en sådan artikel eller essay under uddannelsesforløbet.

Adgangskriterier

Der er ikke nogen adgangskriterier for efteruddannelsen – ud over at man skal eller overveje at beskæftige sig med ledelse og organisationsarbejde og så skal man have taget 1. år af uddannelsen eller f.eks. vores 1-årige pædagogiske lederuddannelse for at deltage på 2. år af uddannelsen. 

Kursusbevis

For at kunne erhverve sig et uddannelsesbevis på gennemført efteruddannelse, må kursisten max. have haft to dages fravær på undervisningsdagene.

Ledelse, Narrativ praksis

Online informationsmøde
om DISPUKs lederuddannelse

Tilmeld

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, er man privatbetalende kan man betale i rater. Man får en faktura på det fulde beløb, som man selv deler op i det antal rater, man ønsker. Det skal være det samme beløb, der indbetales hver gang. Det er et krav, at første rate er betalt inden kursusstart, og at sidste rate er betalt inden uddannelsen afsluttes.

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

14+10 dage

59.700 kr. inkl. moms

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

28. jan 2026 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 10. dec 2025
1. år er fuldtegnet så tilmeldinger til 2. år vil blive sat på venteliste

2. feb 2026 Aarhus

Tilmeldingsfrist: 10. jan 2026

Underviser

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

28. jan 2026 Snekkersten Venteliste

DETALJER

Snekkersten - 25-500/2

25-500/2

28. jan 2026

10. dec 2025

14+10

59.700 kr. inkl. moms

Allan Holmgren

Helle Gaarn

Min. 0 - maks. 10 deltagere

28. jan 2026 - 30. jan 2026

16. mar 2026 - 17. mar 2026

1. jun 2026 - 2. jun 2026

24. aug 2026 - 25. aug 2026

22. okt 2026 - 23. okt 2026

2. dec 2026 - 4. dec 2026

Kl. 9-16.

DISPUK Strandvejen 202B 3070 Snekkersten

26. feb 2025

6. feb 2026

30. mar 2026

10. apr 2026

19. jun 2026

20. aug 2026

10. sep 2026

5. okt 2026

4. nov 2026

24. nov 2026

Kl. 9-16. Datoer kan ændres når grupperne er etableret, hvilket sker på første mødegang.

Venteliste

2. feb 2026 Aarhus Tilmeld

DETALJER

Aarhus - 25-501/2

25-501/2

2. feb 2026

10. jan 2026

14+10 dage

59.700 kr. inkl. moms

Allan Holmgren

Helle Gaarn

Min. 0 - maks. 10 deltagere

2. feb 2026 - 4. feb 2026

23. mar 2026 - 24. mar 2026

26. jun 2026 - 27. jun 2026

3. sep 2026 - 4. sep 2026

26. okt 2026 - 27. okt 2026

23. nov 2026 - 25. nov 2026

Kl. 9-16. Datoer er foreløbige og der kan komme ændringer frem til 1. oktober 2025.

DISPUK, Søren Frichs Vej 36D, 8230 Åbyhøj

12. feb 2026

2. mar 2026

11. maj 2026

1. jun 2026

14. aug 2026

27. aug 2026

9. sep 2026

23. okt 2026

2. nov 2026

19. nov 2026

Kl. 9-16. Datoer kan ændres når grupperne er etableret, hvilket sker på første mødegang.

Tilmeld

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Joan Bruun Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Kontakt
Hanna arendt

Narrativ Salon i Snekkersten med Allan Holmgren: Hannah Arendt: Handlingens og tænkningens filosof

Narrativ Salon i Snekkersten med Allan Holmgren: Hannah Arendt: Handlingens og tænkningens filosof

Hannah Arendt er mere relevant end nogensinde. Hendes tanker om totalitarisme, tænkning og etik kaster lys over vores egen tid, hvor vi igen ser autoritære strømninger og polarisering. Denne Narrative Salon dykker ned i hendes centrale begreber og undersøger, hvordan de kan bruges i dag – både i vores samfund og i narrativ praksis.

Hannah Arendt regnes for en af det 20. århundredes mest originale tænkere. Selvom hun blev uddannet som filosof i Tyskland hos bl.a. Heidegger, foretrak hun at kalde sig politisk teoretiker. Hun udspringer af en eksistential-fænomenologisk tradition, men går videre end det eksistentielle perspektiv. For Arendt er verden først og fremmest politisk, og det er vores engagement i den politiske samtale og tænkning, der er afgørende for mennesket.

Hun arbejder med en række grundbegreber for de menneskelige vilkår, herunder pluralitet, natalitet, tale, handling, løfte og tilgivelse.

Aktuel som aldrig før
Arendt er i dag igen højaktuel, fordi hun beskæftigede sig intensivt med totalitære samfund – både Hitlers Nazityskland og Stalins Sovjetunionen. I dag ser vi totalitære tendenser både i Rusland og på højrefløjen i Europa og USA.

Hun blev verdenskendt i 1961, da hun dækkede retssagen mod naziforbryderen Adolf Eichmann i Jerusalem. Eichmann havde medvirket til at sende millioner af jøder i koncentrationslejr, og Arendt beskrev hans ondskab som banal. Det vakte voldsom debat, både blandt jøder og ikke-jøder.

I Ondskabens banalitet argumenterer hun for, at ondskab ofte opstår, når mennesker ophører med at tænke etisk – dvs. når vi holder op med at rette vores opmærksomhed mod den anden og de andre. Dette perspektiv er nært beslægtet med den decentrale tænkning, der også er en af grundidéerne i narrativ praksis.

Salonens fokus
På denne salon vil Allan Holmgren, en erfaren kender af Hannah Arendts forfatterskab, præsentere nogle af hendes centrale begreber og diskutere deres relevans for vores daglige liv – og for narrativ praksis.

Allan Holmgren vil blive interviewet af DISPUKs kommunikationsansvarlige Olivia Nepper Winther, og der vil blive serveret lidt snacks, vin og sodavand.

 

Ofte stillede spørgsmål

Der er parkeringsmuligheder på begge adresser og på vejen.

Da Snekkersten Stationsvej er en smal vej, hvor der indimellem kører store lastbiler, må vi henstille til, at man kun parkerer på den side, der vender mod nord. Ellers er der parkeringspladser på Snekkersten Station 3 min. fra DISPUK. Parkering på Parallelvej frabedes, da der ellers ikke er plads til vejens beboere.

Download pdf med kort og symboler – klik her

Vi serverer vand, vin og snacks på vores saloner.

kl. 19.00-21.00

200 kr. + billetgebyr inkl. moms

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

24. sep 2025 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 24. sep 2025

Interviewer

Olivia Nepper Winther

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Joan Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Narrativ Salon i Aarhus: At se narrativ praksis på ny

Narrativ Salon i Aarhus: At se narrativ praksis på ny

Hvordan ser narrativ terapi ud, når vi beskriver den på ny? Hvordan kan vi fordybe os i en praksis, vi kender og holder af, og samtidig lade os inspirere af nye perspektiver?

Sanni Paljakka og Tom Carlson har netop udgivet bogen So you want to do narrative practice, hvor de undersøger, hvordan nutidig narrativ terapi – “contemporary narrative therapy” – kan forstås og praktiseres. Med blik for både det velkendte og det nye åbner bogen for refleksioner, der gør os genforelskede i den narrative praksis og samtidig minder os om at forblive nysgerrige, engagerede og undersøgende.

På DISPUK har vi praktiseret og undervist i narrativ terapi i mange år, og netop derfor er det afgørende at spørge: Hvordan ser narrativ praksis ud i dag? Hvilke nye landskaber kan træde frem, når vi gentænker og genbeskriver det, vi gør?

Sanni og Tom trækker i deres bog og praksis på mange af de samme inspirationskilder, der har formet os, men introducerer også nye perspektiver, der beriger og udvider vores forståelse. De insisterer samtidig på, at terapi altid er en politisk praksis – at narrativ terapi må forholde sig til de normer og magtstrukturer, der præger både terapilokalet og verden omkring os.

Til denne salon vil Sanni Paljakka og Tom Carlson sammen med psykolog Lasse Offenberg fra DISPUK udforske bogens tanker og diskutere, hvad det vil sige at arbejde med narrativ terapi i dag.

For et par år siden havde vi fornøjelsen af at møde Sanni og Tom her på DISPUK – en oplevelse, der stadig giver genklang. Vi har siden læst deres bog i personalegruppen, og vi ønsker, at deres tanker og praksis bliver tilgængelige for flere. Derfor inviterer vi til denne salon – en aften med fordybelse, inspiration og samtale om, hvordan vi kan se narrativ praksis på ny.

Samtalen vil blive modereret af DISPUKs kommunikationsansvarlige Olivia Nepper Winther. Der vil blive serveret vin, sodavand og snacks.

Salonen foregår på engelsk.

Ofte stillede spørgsmål

Parkering i Århus 

Der er betalt parkering ved adressen.

Vi serverer vand, vin og snacks på vores saloner.

kl. 17.00-19.00

200 kr. + billetgebyr inkl. moms

Interviewer

Olivia Nepper Winther

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Nis Hartvith

Kursussekretær

hartvith@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Kroppen som medfortæller

Kroppen som medfortæller

På denne 1-dags workshop med Lisette Valter udforskes kroppens rolle som medfortæller i det levede liv. Gennem en kombination af teori og praktiske øvelser vil vi arbejde med at skabe flere forbindelser og mulige veje mellem det levede liv og det fortalte liv

Om workshoppen

Kroppen er altid med os – som en stille baggrund og som en aktiv medfortæller i vores liv. Ofte er kroppen fraværende i vores fortællinger, men implicit er den med i alt, hvad vi siger og gør – og i måden, vi orienterer os i verden på. Kroppen er også altid allerede involveret i omgivelserne. Den er aktiv gennem bevægelser og sansninger, som fungerer anderledes end de samfundsmæssige selvfølgeligheder, vi er filtret ind i og forventes at navigere i.

På workshoppen vil der være fokus på kroppen, der gør, og på, hvordan og hvornår en kropslig opmærksomhed kan være et supplement i narrativ praksis. Vi er krop, vi har en krop. Denne dag sætter vi fokus på kroppen, der gør, når vi lever og taler.

Med udgangspunkt i kropsfænomenologiske, narrative og kreative ideer giver denne
workshop mulighed for at:

  • Undersøge, hvad vi får øje på, når vi sætter fokus på kroppen, der gør.
  • Udforske forbindelser mellem kroppens udtryk og fortællingers form.
  • Arbejde med kreative og forskellige måder til at inkludere kroppen i narrativ praksis.

Indhold og struktur

Workshoppen varer en dag og vil være en vekselvirkning mellem:

  • Teori: Oplæg om kroppens rolle som medfortæller og kroppens plads i narrativ praksis og kropsfænomenologi.
  • Praktiske øvelser: Der bliver både plads til ord, bevægelser og øvelser, så du får mulighed for at arbejde med kroppens udtryk og forskellige former for fortælling.
  • Refleksion og dialog: Mulighed for at dele erfaringer og reflektere over, hvordan kropslige oplevelser kan integreres i professionelle praksisser.

Underviser

Konsulent Lisette Valter fra DISPUK har gennem mange år arbejdet med at forstå kroppens og bevægelsernes rolle i det levede liv. Hun er optaget af, hvordan vi kan fortælle og leve historier, hvor kroppens vitalitet og bevægelser får plads.

Lisette har bred erfaring med at undervise, facilitere og samarbejde med børn, unge og voksne inden for socialpsykiatrien, på skoler, i NGO’er og på jobcentre.

Denne workshop udspringer af Lisette Valters tanker og praksis, som hun blandt andet har delt i DISPUKs nyhedsbrev og på en Narrativ Salon. Kroppen som medfortæller har været en rød tråd i hendes arbejde og udforskning af, hvordan vi kan skabe sammenhængskraft mellem det, der sanses, og det, der fortælles.

Hvem kan deltage?

Workshoppen er relevant for alle, der arbejder med mennesker og narrativ praksis, herunder terapeuter, konsulenter, undervisere og andre, der ønsker at integrere kroppens perspektiver i deres arbejde.

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

1 dag

Kr. 3500,- kr.

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

9. jan 2026 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 5. nov 2025

Inkl. forplejning

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

9. jan 2026 Snekkersten Tilmeld

DETALJER

Snekkersten - 25-826

25-826

9. jan 2026

5. nov 2025

Kl. 9.00-16.00

3.500,- inkl. moms kr.

Lisette Valter

Min. 12 - maks. 24 deltagere

9. jan 2026

Kl. 9.00-16.00

DISPUK 2, Strandvejen 202B, 3070 Snekkersten

Tilmeld

Har du spørgsmål til kurset?

Underviser

Kontakt

Joan Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Undervisning og vejledning med inspiration fra narrativ praksis

Undervisning og vejledning med inspiration fra narrativ praksis

Dette kursus er målrettet undervisere af unge voksne og voksne, der ønsker at integrere narrative perspektiver i deres undervisnings- og vejledningspraksis

Den narrative tilgang bygger på antagelsen om, at mennesker allerede besidder værdifuld viden, færdigheder, erfaringer og værdier – også når de står i svære situationer eller oplever tvivl om deres liv, uddannelse eller fremtid.

På dette  kursus vil vi over 3 dage udforske, hvordan den grundlæggende antagelse om viden, færdigheder og værdier kan skabe rigere og mere nuancerede fortællinger gennem narrative metoder.

Fokusområder på kurset:

Udvikling af dig som underviser
Bliv klogere på egne værdier, færdigheder og professionelle muligheder.

Få indsigt i, hvordan der i selv udfordrende undervisnings- og vejledningssituationer ofte ligger skjulte ressourcer og positive fortællinger, der kan foldes ud.

Styrkelse af din praksis
Lær at anvende narrative perspektiver og metoder i din undervisning og vejledning.

Skærp dine evner til aktiv lytning og bevidsthed om de positioner, du indtager som underviser, og hvordan det påvirker dine deltagere.

Udvikl spørgsmål, der fremmer refleksion og giver deltagere bedre mulighed for at udfolde deres egne fortællinger.

Hvem henvender kurset sig til?

Kurset er relevant for undervisere med eller uden kendskab til narrativ praksis. Både nybegyndere og mere erfarne deltagere vil få udbytte af at arbejde med de grundlæggende narrative metoder og principper.

På kurset vil du også blive præsenteret for:

  • Narrativ tilgang: Hvordan vi gennem en lyttende, spørgende og udfoldende tilgang kan bidrage til, at elever og studerende får en styrket fornemmelse af egen viden, værdier og færdigheder.

  • Underviserroller: Gennem en narrativ udforskning af mulige underviserpositioner, undersøger vi hvad forskellige positioner medfører for underviser, deltager og læringsmuligheder

  • Undervisningsplanlægning: Udvikling af færdigheder til at tilpasse narrative metoder til den konkrete målgruppe og den konkrete undervisningssituation.

  • Meningsskabelse: Forståelse af, hvordan mennesker skaber mening, og hvordan man som underviser kan bidrage til mere meningsskabelse og sammenhæng for både den enkelte og fællesskabet i undervisningen.

  • Udvikling af professionel identitet: Styrkelse af studerendes og elevers oplevelse af at have sammenhængende fortællinger fra bagud i tid og fremadrettet ift det at være og blive professionel.

  • Kollegial feedback: Konkrete metoder til kollegial feedback, der kan bidrage til at få øje på egne færdigheder og viden og egne udviklingsmuligheder.

Hvem underviser på kurset?

Undervisningen på workshop om undervisning og narrativ praksis varetages af Eva Kragh fra DISPUK og Vibeke Damlund, der er ansat som specialkonsulent i universitetspædagogik ved SDU Universitetspædagogik.

Sammen vil Eva og Vibeke skabe rammerne for, at kursusdeltagerne kan udforske mulighederne i underviser- og vejlederrollen. Med afsæt i solid læringsteori og mange års erfaring med narrativt baseret undervisning og konsulentarbejde inviterer de deltagerne til at prøve sig selv af som undervisere ved at udfordre og udvikle deres vante praksis.

Om dette kursus uddyber Vibeke Damlund:

”Jeg har i mange år arbejdet med at udvikle undervisning og undervisere individuelt eller i grupper og i mange forskellige sammenhænge. Jeg kan se, at det at tænke narrativitet ind i en underviserpraksis, giver nogle berigende perspektiver på det, vi kan kalde ’didaktisk fantasi’. Hvis vi har mod til at positionere os selv og vores deltagere anderledes, kan vi skabe berigende og inspirerende muligheder for at læreprocesser kan opleves som processer, hvor den enkelte oplever sig udfordret på sine forståelser og samtidig øver sig på at være i et læringsrum, hvor man måske kun aner konturerne af det, man skal komme til at mestre. At turde være i et rum af ’ikke-viden’ kan være med til at legitimere, at man som studerende, kursist, underviser; som menneske faktisk hele tiden mødes af store og små problemstillinger, som vi ikke kan kende gode svar på. Det er derfor vi lader os udfordre og berige af fx nye narrative perspektiver på vores undervisning og vejledning.”

 

 

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

3 dage

10.500 kr. inkl. moms

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

7. jan 2026 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 15. nov 2025

Underviser

Vibeke Damlund

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

7. jan 2026 Snekkersten Tilmeld

DETALJER

Snekkersten - 26-802

26-802

7. jan 2026

15. nov 2025

3 dage

10.500 kr. inkl. moms

Eva Kragh

Vibeke Damlund

Min. 12 - maks. 24 deltagere

7. jan 2026

8. jan 2026

23. mar 2026

Kl. 9-16

DISPUK, Strandvejen 202, 3070 Snekkersten

Tilmeld

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Joan Bruun Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail
Martin Nevers underviser

Hvordan kan narrativ praksis skabe trygge rammer for mennesker med traumer?

Hvordan kan narrativ praksis skabe trygge rammer for mennesker med traumer?

Denne endagsworkshop introducerer dig til traumeinformeret narrativ praksis og giver dig både en solid teoretisk forståelse og konkrete metoder, du kan bruge i dit arbejde.

Denne endagsworkshop introducerer dig til traumeinformeret narrativ praksis og giver dig både en solid teoretisk forståelse og konkrete metoder, du kan bruge i dit arbejde.

Vi ser nærmere på, hvordan traumer kan påvirke menneskers identitet og deres fortællinger om sig selv. Samtidig lærer du, hvordan meningsfulde samtaler kan hjælpe med at genfinde håb og styrke handlekraft.

Dagen byder på en introduktion til centrale begreber inden for narrativ praksis og traumepsykologi, som for eksempel sikkerhed, validering og eksternalisering – alt sammen præsenteret på en måde, der gør det let at omsætte til praksis.

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

Kl. 9-15

3.500 kr. inkl. moms

Underviser

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

Datoer oplyses senere.

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Joan Bruun Andersen

Kursussekretær

andersen@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev for at få de seneste nyheder, opdateringer og specialtilbud leveret direkte i din indbakke.