Nyhedsbreve

Nyhedsbrev januar 2024

Nyhedsbrev januar 2024

Det politiske menneske

11.01.2024
Share

Du vil måske også synes godt om…

Fortsæt læsning

Nyhedsbrev nytår 2023

Nyhedsbrev nytår 2023

Tak for et fantastisk år

31.12.2023
Share

Du vil måske også synes godt om…

Fortsæt læsning

Nyhedsbrev december 2023

Nyhedsbrev december 2023

Lyt og der vokser eventyr ud af os alle sammen

08.12.2023
Share

Du vil måske også synes godt om…

Fortsæt læsning

Nyhedsbrev november 2023

Nyhedsbrev november 2023

Har du brug for en gaffel?

02.11.2023
Share

Du vil måske også synes godt om…

Fortsæt læsning

Nyhedsbrev oktober 2023

Nyhedsbrev oktober 2023

Eftertanke i det spæde efterår

28.10.2023
Share

Du vil måske også synes godt om…

Fortsæt læsning

Nyhedsbrev august 2023

Nyhedsbrev august 2023

Det er ikke nok at lave fællesskabende aktiviteter

24.08.2023
Share

Du vil måske også synes godt om…

Fortsæt læsning

Nyhedsbrev juli 2023

Nyhedsbrev juli 2023

At lytte, så folk får lyst til at tale 

03.07.2023
Share

Vi kender nok alle følelsen af at sidde overfor en god lytter. Den der ven, kollega eller familiemedlem, som formår at få os til at åbne lidt mere op, føle os lidt tættere på os selv eller finde nye perspektiver i vores egen fortælling – bare ved at lytte.

‘Bare ved at lytte’ skriver jeg. Men måske det ikke er så ‘bare’ – det der med at slå ørerne rigtigt ud. For ligesom vi kender personer, der er gode lyttere, så kender vi nok også alle nogen, der er det modsatte. Måske vi sågar selv kan have svært ved lytningens kunst.

“At tale er at så, at lytte er at høste.” Sådan lyder et gammelt tyrkisk ordsprog.

Ofte kan det dog virke som om, at høsten udebliver, fordi vi er mere optagede af at snakke selv, end af at høre, hvad andre har at sige.

Måske du – som DISPUKs ene direktør Martin Nevers fortæller om i denne podcast om dokumentation – har oplevet at fortælle noget, hvortil din samtalepartner konkluderer: “Det jeg hører dig sige er…” for herefter at sige noget helt andet end det, du faktisk sagde.

Måske du har prøvet at blive afbrudt igen og igen af en samtalepartner, der synes mere ivrig efter at høre sine egne perspektiver og fortællinger end dine.

Eller måske du – som DISPUKs anden direktør Lasse Offenberg fortæller om i denne netop udkomne podcast om narrativ praksis som politik med lille p – kender følelsen af at sidde overfor en samtalepartner, der har så travlt med at give dig gode råd, at personen aldrig får hørt, om du egentlig er interesseret i at få sådanne.

Resultatet af ikke at føle sig godt lyttet til er, at vi ofte holder op med at fortælle.

Og det er en skam. For på DISPUK tror vi netop på fortællingernes kraft. Det er grundlaget for alt vores arbejde – både i undervisning og terapi – at folk har lyst til at fortælle. Derfor er det en vigtig – men måske mindre italesat – del af det narrative perspektiv, at kunne lytte.

I artiklen The complexity of listening skriver Lasse Offenberg med flere netop om, hvordan der er blevet talt rigtig meget om Michael Whites evne til at stille spørgsmål, mens hans helt særlige evne til at lytte stadig kalder på opmærksomhed.

Knyt og lyt

Når vi lytter til en anden, giver vi værdi til denne person ved sammen med den talende at have blik for de historier, der bidrager til at skabe mening i dennes liv.

Men vi skaber også nærvær til det andet menneske, når vi lytter. I bogen Broen til det andet menneske skriver den danske professor Per Schultz Jørgensen eksempelvis, at lytning kan reducere den eksistentielle ensomhed og øge vores forbundethed, fordi vi gennem lytning øger vores forståelse for den anden.

I en netop udgivet narrativ salon, fortæller efterskolelærer på Haarby Efterskole Martin Svane, hvordan han praktiserer, hvad han kalder ‘knyt og lyt’ i samværet med sine elever. Martin fortæller også, hvordan han stadig har relationer til flere elever, der gik på efterskolen for mange år siden, blandt andet til en ung fyr, der en gang imellem tager toget fra København til Fyn for at dele en pizza med sin tidligere lærer. Gad vide, om ikke Martins evne til ‘knyt og lyt’ spiller ind her?

Vi har tidligere skrevet nyhedsbreve om den stigende mistrivsel og følelse af alenehed blandt danskere, og på det store DISPUK-seminar i september har vi blandt andet inviteret forskellige workshopholdere til at fortælle om, hvordan de arbejder med fællesskab og relationsopbygning som en modkultur til den voksende individualisering.

Følger vi Per Schultz Jørgensens ord, må vi ikke glemme lytningens kunst som en del af denne modkultur. For lytter vi ikke ordentligt efter, øges distancen mellem os.

“Man bliver lille af ikke at blive hørt,” som den norske kriminolog Nils Christie så præcist skriver i Små ord om store spørgsmål.

 

Det moderne livs kakofoni

Vi lever i en verden af larm og lyde. Når vi ikke taler, bombarderes vi med kommunikation fra de sociale medier, vi læser mails på farten, skriver SMS’er hen over spisebordet og vasketøjet ordnes gerne med en podcast i ørerne. Der er ord alle steder fra, i en sådan grad, at vi måske nogle gange glemmer at lytte til andre – og også os selv.

Ifølge den amerikanske journalist og forfatter Kate Murphy er dårlige lytteevner en samfundsmæssig svøbe.

Det forklarer hun i dette interview i Kristeligt Dagblad:

”Som samfund ophøjer vi dem, der taler. Billedet på succes og magt i dag er en mikrofonopkoblet person, der spankulerer rundt på en scene eller står bag en talerstol og taler foran et stort, henført publikum. Vi lærer fra en tidlig alder, at det er bedre at lede en samtale end at følge en samtale. Til selskaber taler vi i munden på hinanden. Vores politikere forsøger konstant at overdøve hinanden. På et praktisk plan holder det moderne livs kakofoni os også fra at lytte. Akustikken i åbne kontorlandskaber, i butikker og på caféer er så larmende, at det er vanskeligt for os at høre hinanden tydeligt. Og jo mindre, vi lytter, jo dårligere bliver vi til det,” siger Kate Murphy.

Som man spørger, får man svar

På DISPUKs efteruddannelser bliver vores kursister i høj grad trænet i at stille narrative spørgsmål. Spørgsmål, der har til formål at forbinde personer med deres værdier og give dem en fornemmelse af, hvad der for dem er vigtigt, og hvorfor det er vigtigt.

Som kommunikationsansvarlig på DISPUK har jeg fornøjelsen af at have min daglige gang i husene – og her har jeg ofte hørt en kursist udbryde over en frokost eller midt i en undervisningsøvelse: “Hvor er det vildt, hvad folk vil fortælle, når bare man stiller de rigtige spørgsmål.”

De rigtige spørgsmål. Det gode spørgsmål. Hvad er det egentlig?

Hvis vi spørger den danske filosof Pia Lauritzen, er netop det spørgsmål faktisk ikke det væsentligste. Nej, det interessante spørgsmål er, hvorfor vi stiller spørgsmålet.

Det forklarede hun forleden i P1-Programmet Klog på Sprog:

“Vi bruger spørgsmål til alt muligt andet end til at øve os på at lytte eller til at få informationer. Det er faktisk ret sjældent, at vi bruger spørgsmål til det. Ofte bruger vi spørgsmål til at påvirke hinanden, til at få folk til at gøre noget eller mene det samme, som vi selv mener.”

Måske er det her, at kimen til ‘aha’-oplevelserne hos mange af vores kursister ligger? At de – med en guide til livets træ, en eksternaliseringsøvelse eller måske et positionskort i hånden – sætter sig overfor en medkursist med ingen anden forventning end at skulle følge de printede spørgsmål. De skal ikke påvirke den anden eller fortælle noget om sig selv, nej, de skal simpelthen bare lytte til dennes svar.

Jeg hører, hvad du siger – men skriver noget helt andet

Nu skrev jeg før, at vores kursister kun skal lytte. Det er på sin vis korrekt, og så alligevel ikke helt, for ofte beder vores undervisere dem – eller en anden medkursist – også om at skrive det, den adspurgte siger ned for bagefter at kunne bruge disse ord i en poetisering eller i et bevidningsbrev.

Til sådanne øvelser lægger DISPUKs undervisere altid stor vægt på, at det skal være de præcis sagte ord, der gengives. Ikke spørgerens eller brevskriverens ord, men den adspurgtes.

Man kunne ellers foranlediges til at tro, at når narrativ praksis handler om at hjælpe folk med at udvikle alternative fortællinger, så ville en løsning være, at man stillede disse alternativer til rådighed, ved at give sin analyse eller sit besyv med på den andens fortælling.

Men går vi tilbage til indledningen på dette nyhedsbrev, hvor jeg skrev om følelsen af at sidde overfor en god lytter, så er mit gæt, at den person, der dukkede op i dit hoved, ikke var en af dem, der ‘hører hvad du siger’ for derefter at gengive andre ord eller vendinger end dine.

Det giver en følelse af ikke at være blevet hørt, af – som Nils Christie siger – at være lille, når vi citeres forkert. Den gestus, som det at lytte til et andet menneske er, handler således også om, at vi – når vi skal gengive det lyttede – har gjort os umage med at skrive så ordret ned som muligt.

Det gælder også uden for terapi- eller undervisningsrummet, men for eksempel i de mange dokumentationspraksisser, der foregår dagligt, når ansatte laver statusrapporter, handleplaner, elevplaner osv., som Martin Nevers beskæftiger sig med, når han udbyder en populær workshop i både Aarhus og Snekkersten.

Martin Nevers underviser

Og det gør sig bestemt også gældende i journalistikken. Fejlciterer du en kilde, kan det få fatale konsekvenser, og derfor ved journalister kun alt for godt, at de skal dokumentere præcist.

De fleste journalister ved også, hvor effektfuldt det er at lytte. Ja, faktisk er det en metode i faget at tie stille i et interview. For når journalisten ikke siger noget, begynder kilderne ofte at tale endnu mere.

Med den viden kan det undre, at journalister – undertegnede inklusiv – ikke pr. automatik mestrer lytningens kunst i det private. Måske det skyldes, at vi fagligt er trænet til at lytte efter noget specifikt? Noget, der passer ind i en given vinkel – og at vi dermed ikke altid har blik for de alternative fortællinger, der også kunne lyttes frem.

Hvad kunne der også fortælles om dig?

Dette efterår udbyder DISPUK en workshop henvendt til en helt ny målgruppe, nemlig til journalister, tv-tilrettelæggere og kommunikatører, der arbejder med udsatte kilder.

Som journalister lærer vi at vinkle – og i det at tale en meget klar identitetskonklusion frem. Det gør det ofte lettere for modtageren at forstå, men fører også til, at vi potentielt efterlader vores kilder et mere sårbart sted.

Hvis vi fx. kun skriver om misbruget, lader vi et menneske stå som misbruger og ikke mere end det. Men gad vide, hvad det ville gøre for både journalisten, kilden og læseren, hvis der i et interview om en person med et misbrug også blev beskrevet, hvordan denne person også er andet end det og fx. er virkelig god til at bygge huler med sine niecer?

Det at have flere historier til rådighed giver mulighed for at leve mere nuancerede liv og bidrager samtidig til, at vi andre får mere nuancerede og ofte rigtigere og mere præcise billeder af personen.

Der er altid flere historier at fortælle om et menneske.

Men det kræver, at vi lytter efter – og ikke mindst til dem.

Mulighed for PU-støtte - Sårbare kilder i journalistikken

Apropos vores nye kursus, der henvender sig til journalister, dokumentarister, tv-tilrettelæggere, podcast-producenter og kommunikatører, der søger efteruddannelse i arbejdet med sårbare kilder, så er det blevet udvalgt til Mediernes Efteruddannelseskatalog. Det betyder, at Pressens Uddannelsesfond (PU) yder støtte til kurset. Så er du - eller kender du en, der er berettiget til støtte - skal du tilmelde dig til kurset hos Mediernes Efteruddannelse. 
NYT KURSUS

Ledige pladser i Aarhus og Snekkersten
Oplev narrative samtaler live

På DISPUK tilbyder vi en unik mulighed for at opleve narrativ terapi i praksis. På de såkaldte Michael White-eftermiddage, kan man bevidne en narrativ samtalesession med enkeltpersoner, par eller familier i både Snekkersten og Aarhus.

Det koster 750,- kroner at deltage på 4 eftermiddage

Vi har ledige pladser i både Aarhus og Snekkersten med opstart 4. september i Aarhus og 18. september i Snekkersten. 

 

Start i efteråret 2023 i Aarhus
Narrativ rusmiddelbehandler-uddannelse

Hvad er der sket? Hvad er vigtigt for dig? Hvilke mulige veje er der at gå herfra? Og sammen med hvem?
Selv et skadeligt forbrug er altid forbundet med grunde, intentioner og håb, som mennesker kan have brug for at tale om for at kunne komme videre. Med narrative metoder kan professionelle hjælpe mennesker med at frigøre sig fra rusmidlets dominerende og negative indflydelse på deres liv og skabe et grundlag for varige forandringer.

Denne intensive 1-årige efteruddannelse giver en grundig indføring i den narrative praksis og i dens metodiske, teoretiske og etiske perspektiver i behandling af mennesker og deres familier ramt af misbrug.

Kurset starter 5. oktober 2023 i Aarhus og der er stadig ledige pladser. 

4-dages kursus på Fyn 
Kort kursus i narrative samtaler

Mens efterårets 4-dages kursus i narrative samtaler er overtegnet i Snekkersten, har vi stadig ledige pladser på vores hold på Fyn, der starter 31. oktober og har Lasse Hauge som underviser.

Kurset er for alle, der ønsker en introduktion til eller et genbesøg med narrativ praksis.

Kan du ikke nå det i år, har vi også 4-dages kurser i Snekkersten og Aarhus næste år.

Lasse Hauge underviser

Rigtig god sommerferie fra alle os på DISPUK

Du vil måske også synes godt om…

Nyhedsbrev marts 2023

Nyhedsbrev marts 2023

Hvordan ændrer man en kultur?

14.03.2023
Share

Du har nok allerede hørt det, men tirsdag d. 12. september slår vi dørene op for årets DISPUK-seminar, som vi har givet titlen Kulturen til behandling.

For i en tid, hvor antallet af danskere, der bliver sendt til behandling for psykiske problemstillinger, tilsyneladende bliver ved at stige, mener vi, at der god grund til at se nærmere på, hvordan den kultur, vi lever i, bidrager til problemerne. Ja, vi synes faktisk, at kulturen også trænger til en tur til behandling.  

Og nu vi er i gang, er det værd også at kaste et blik på de fremherskende behandlingskulturer – de måder, vores kultur behandler problemerne på, når vi gør det bedste, vi har lært – og overveje, om også de kunne trænge til at komme til behandling? 

 

Mellem kultur og terapi, mellem normer og identitet 

Det er en helt grundlæggende del af narrativ tænkning og praksis at kaste et kritisk blik på kulturen. Michael White var kraftigt inspireret af Michel Foucault og gjorde en dyd ud af at tale om, hvordan mange af de problemer, mennesker henvender sig til terapeuter med, er af kulturel karakter: De er opstået i en særlig kultur og bliver ofte håndteret i kulturelle praksisser, der eksempelvis objektiverer mennesker ved at lokalisere og klassificere problemerne som fejlfunktioner i krop og psyke. Praksisser, der ofte ser bort fra den komplekse indflydelse omgivelserne og kulturen har på, hvordan problemerne er opstået og udvikler sig.

Michel Foucault inviterede til kritisk tænkning. Men kritik i en særlig forstand: 

A critique does not consist in saying that things aren’t good the way they are. It consists in seeing on what type of assumptions, of familiar notions, of established, unexamined ways of thinking the accepted practices are based. […]  

Criticism consists in uncovering that thought and trying to change it: showing that things are not as obvious as people believe, making it so that what is taken for granted is no longer taken for granted. To do criticism is to make harder those acts which are now too easy.  

(Foucault, 1981, p. 456) 

Narrativ praksis er baseret på den slags kritisk tænkning. På en grundantagelse om, at problemer ikke bare opstår indefra og ud hos det enkelte individ, men opstår i en kultur og en tid, der med dens normer, forventninger og praksisser for eksempel konstant inviterer os til at sammenligne os med andre. En kultur, der giver grobund for følelsen af at være udenfor, for ikke at slå til og være en fiasko. Men også en kultur og en tid, der helt reelt efterlader mange mennesker udenfor eller på kanten af arbejdsmarkedet, fællesskaberne, gruppen af “de normale” – og for nogen på kanten af samfundet. 

Med den kritiske tænkning følger et blik for, at vi lever i en kultur, der har en tendens til at individualisere menneskers problemer – at se dem som individuelle problemer og forsøge at behandle dem individuelt med terapi og coaching, supervision, konsulentarbejde, skole-hjem-samtaler, medicinsk behandling osv. Dermed overses, hvordan mange af problemerne er opstået i sociale sammenhænge og formentlig med fordel også kunne håndteres i sociale sammenhænge.   

Politik med lille p 

En ting er at tænke kritisk. Men den kritiske tænkning minder os også om, at det kunne være anderledes. Og at vi kan bidrage til, at det ikke bare bliver anderledes, men bedre. 

Igen inspireret af Foucault talte Michael White om, hvordan vi i vores daglige praksis kan udøve politik med lille p. Ikke politik med stort P gennem de politiske institutioner, partier og parlamenter, men politik forstået som de handlinger, hvor vi i vores daglige virke, i terapien, i skolerne, i psykiatriske praksisser, på bostedet eller hvor man færdes, eksempelvis går imod objektiviseringen af mennesker og peger på de bredere sociale kontekster, der er med til at understøtte problemerne og kunne være med til at reducere dem. 

De narrative praksisser som eksempelvis eksternalisering og bevidning er udviklet som forsøg på at drive politik i den forstand: At adskille person og problem, så mennesker ikke objektiveres som problemer. På den måde tager narrativ praksis kulturen til behandling.  

Som optakt til vores DISPUK-seminar har vi inviteret den amerikanske filosof Todd May til en Narrativ Salon d. 14. juni, hvor han i selskab med Lasse Offenberg vil udforske, hvordan vi kan omsætte Michael Whites inspiration fra Michel Foucault om ”politik med lille p” i vores hverdagspraksis.

Billetterne til salonen er sat til salg, og vi håber meget at se jer.  

Noget lidt andet end det fremherskende  

På seminaret d. 12. september favner vi bredt. Vi starter dagen med en talk fra Tom Carlson og Travis Heath, som har været medforfattere på bogen Reimagining Narrative Practice. Vi har bedt dem om at tale om netop det – hvordan vi og de kan være med til at gentænke narrativ praksis, så den passer til den tid og de problemer mennesker møder.  

Derudover har vi fire workshopspor – et om ledelse og organisation, et om terapi, et om psykiatri og et om børn, unge og fællesskaber. Her vil vi selv præsentere nogle af vores erfaringer med at arbejde med kultur, og samtidig har vi inviteret en række praktikere, der fra hver deres felt er i gang med at tage kulturen til behandling ved at betragte og gribe problemerne an på lidt andre måder end de fremherskende.  

Et eksempel er Kristian Sloth og Anders Lindelof, der sammen leder en psykiatrisk afdeling i Randers. I en artikel i Socialt Indblik beskrev journalist Niels Svanborg sit første møde med deres arbejdsplads således:  

“Hvis ikke lige jeg vidste, at jeg var på Psykiatrisk afdeling C i Regionspsykiatrien i Randers, så kunne jeg nemt forveksle afdelingen med en efterskole eller højskole, hvor lærerne forsøgte at få sparket dagen i gang. Kristian Sloth og hans kollega Anders Lindelof kan da også meget let forveksles med et par meget energiske efterskolelærere, der gerne vil i gang med dagens aktiviteter.”  

En psykiatrisk afdeling, der minder om en efterskole? Det lyder unægtelig som om, de har skabt en anden kultur end den, der har været fremherskende i psykiatrien i mange år.  

Anders Lindelofs fortsætter i samme artikel: 

”Man har i dele af psykiatrien sådan en tyrkertro på, at den klassiske behandling med antidepressiver, antipsykotika, stemningsstabiliserende og lidt beroligende til natten virker og skaber et bedre liv for patienterne. Det virker på symptomerne, men det virker typisk ikke på patientens funktionsniveau. De har stadig brug for at blive rummet i samfundet. De har stadigvæk brug for at føle sig elsket og værdsat i samfundet. Så disse patienter skal have nogle rammer, hvor de kan trives og få et meningsfyldt liv. Men i psykiatrien er vi alt for optaget af vores egen del, og så lader vi resten sejle. Og i og med at den anden del sejler, så bliver de dårligere. Så får de mere medicin.”  

Kom og mød Kristian Sloth og Anders Lindelof i den ene af vores workshops, hvor vi har bedt dem fortælle om, hvorfor de mener, at svaret på psykiatriens udfordringer ikke er mere psykiatri, men derimod at skabe bedre betingelser for de mennesker, der ikke trives i samfundet.  

En anden stemme fra psykiatrien er vores nye konsulent Camilla Schjørring, der er kommet til DISPUK efter en lang årrække i børne- og ungdomspsykiatrien. Til seminaret holder hun en workshop, hvor hun deler ud af sine erfaringer med at arbejde med narrativ praksis i psykiatrien.

Et emne hun også berører i den netop lancerede sjette sæson af DISPUK-podcastserien Tætte Talks, hvor Camilla taler med forældre til børn i mistrivsel. Mere om podcasten senere i dette nyhedsbrev.  

På tværs af arenaer 

Med eksemplet fra Randers og Camillas erfaringer kaster vi et blik ind i psykiatrien. Og vi kunne have nøjedes med at fokusere der. Eller på skolerne, på behandlingsinstitutionerne, på voksne eller på børn og unge.  

Ofte er det, hvad der sker, når bekymrende tal kommer frem: Medier og politikere stiller helt skarpt lige på ét område og lover, at nu skal psykiatrien eller nu skal skolerne styrkes.  

Men det er vores overbevisning, at vi ved at stille skarpt, ikke får set på de grundlæggende logikker, der ligger bag. Her risikerer vi at overse noget helt centralt: At der er nogle særlige gennemgående kendetegn ved den kultur, vi lever i i dag, som bidrager til at mange får det skidt og får det skidt på en anden måde, end de måske gjorde for 50 år siden.  

For den kultur, vi lever i, har en afgørende betydning. Det er netop det, de har blik for i Randers, når de siger, at vi lever i en kultur, hvor man let kan komme ud på kanten af samfundet og blive alene. 

Fællesskab eller mangel på samme  

Når vi zoomer lidt ud og ser på kulturen på tværs af forskellige fagområder, kan vi se, at der tegner sig nogle fællestræk.

Et ord som ‘fællesskab’ dukker ikke bare op hos Kristian og Anders i psykiatrien i Randers, men faktisk i skriv fra alle vores kommende workshopholdere, eksempelvis hos Settlementet, der arbejder for at styrke socialt udsatte og på deres side skriver: 

“I Settlementet tror vi på det enkelte menneske og de stærke fællesskaber.” 

Når så mange på tværs af fagfelter peger på fællesskaber som noget, der mangler i mange menneskers liv, kunne det tyde på, at vi har fået lavet en kultur, hvor risikoen for at havne udenfor fællesskaberne er større end nogensinde før.


En kultur, som i jagten på den enkeltes lykke og udvikling er begyndt at glemme det kollektive? Og en behandlingskultur, hvor vi – når nogen står udenfor – er overbeviste om, at det må være dem selv, der er noget galt med og går i gang med at se, om vi kan reparere det enkelte menneske og på den måde tilføje følelsen af at være forkert til følelsen af at være udenfor.  

Måske har den tyske sociolog Hartmut Rosa fat i noget vigtigt, når han til Politiken siger:

“Mistrivslen skyldes ikke skrøbelige psyker, men tværtimod klarsynethed – de unge har indset, at der er noget galt med vores samfund.” 

Vi glæder os til at undersøge det nærmere og sammen med vores workshopholdere og gæster fra nær og fjern tage kulturen til behandling. 

I de kommende nyhedsbreve kan du møde flere af de workshopholdere, der kommer på seminaret.  

Billetter til seminaret kan købes her. 

 
PODCAST 

Ny sæson af
Tætte Talks 

I sjette sæson af DISPUKs podcastserie Tætte Talks, taler Camilla Schjørring med forældre til børn, der har eller har haft det svært psykisk.

Det første afsnit – som vi har valgt at kalde prolog – er udkommet. Her fortæller Camilla om baggrunden for at give forældrestemmer fokus i den såkaldte mistrivselsepidemi. 

I de kommende uger vil vi udgive afsnittene med de forskellige forældre. Vi håber, at de kan være en inspiration eller hjælp til andre med børn på vej ind i eller som allerede er i psykiatrien. Eller måske til folk, der i deres dagligdag møder og arbejder med disse børn. 

 

AUTORISATION FOR PSYKOLOGER
Narrativ supervisionsgruppe

Nu vi er ved Camilla, så er det værd at nævne, at vi d. 15. maj har opstart af en narrativ supervisionsgruppe, som hun leder, for psykologer med henblik på autorisation. Gruppen afholdes i Snekkersten og svarer til 60 timer, der omregnes til 40 eksterne supervisionstimer.

DISPUKs supervisionsgruppe er en tilbagevendende refleksion i en travl hverdag. Deltagelse i gruppen skaber mulighed for at se nærmere på egen stil og foretrukne måder at arbejde på, ligesom det vil give ideer og perspektiver i forhold til samarbejde med kollegaer og samarbejdspartnere.

 

PODCAST
Narrativ Salon om Dokumentation Vol. 2 

Efter en udsolgt salon i Snekkersten i efteråret 2022, afholdt vi i marts endnu en Narrativ Salon om dokumentation med Mette Larsen og Martin Nevers. Og selvom emnet var det samme, kom de to ind på mange nye og spændende perspektiver. Dem kan du høre i podcasten fra salonen. 

 

 

NARRATIV SALON

Apropos vores Narrative Saloner
 får I her forårets program: 

25. april. Mange efterskoler beskriver at elevgruppen har ændret sig. De får elever, som tumler med vanskeligheder af forskellig art, der har indflydelse på hvordan de kan deltage i fællesskaberne, som er helt centrale på en efterskole. Haarby Efterskole på Fyn har inviteret Martin Nevers til at komme og tale med efterskolelærere om, hvordan det narrative perspektiv privat såvel som professionelt kan understøtte de mange fagfolk, der har kastet sig over efterskolelærergerningen, og hvordan man som efterskolelærer kan hjælpe de unge med at håndtere de komplekse liv der også leves på en efterskole.
Deltagelse er gratis, men læs mere og tilmeld jer her

2. maj holder vi salon i Snekkersten om parterapi. Her vil Lasse Offenberg og den norske terapeut og forsker Anne Øfsti tale om den kompleksitet, som kærlighed repræsenterer i menneskers liv i dag, og som terapeuter bliver nødt til at forholde sig til i arbejdet med parterapi. 
Billetter købes her.  

14. juni har vi som optakt til vores DISPUK-seminar inviteret den amerikanske filosof Todd May til en Narrativ Salon i Snekkersten, hvor han i selskab med Lasse Offenberg vil udforske, hvad Michael White mente når han med inspiration fra Michel Foucault talte om narrativ praksis som ”politik med lille p”. Og hvordan vi måske kan omsætte den inspiration i vores hverdagspraksis? 
Billetter købes her.  

 

LEDIGE PLADSER
Narrativ supervisor­uddannelse & Familieterapiuddannelsen

 

Vi har stadig et par ledige pladser på Supervisoruddannelse i Snekkersten samt på Familieterapiuddannelsen i Aarhus.

Læs mere her: 
Supervisoruddannelse i Snekkersten med start den 19.-20. april
Familieterapiuddannelsen i Aarhus med start den 12.-14. juni.

 

GOD PÅSKE FRA  ALLE OS PÅ DISPUK 

 

Du vil måske også synes godt om…

Nyhedsbrev februar 2023

Der er årstider nok, men af alle der gi’s vil jeg tildele foråret første pris.

Nyhedsbrev februar 2023

Forårsforventninger

14.02.2023
Share

Der er årstider nok, men af alle der gi’s vil jeg tildele foråret første pris.

Ordene er Piet Heins, men hvor er vi dog mange, der kan nikke genkendende til dem. Det årstidsskift, vi befinder os i lige nu – fra vinter til forår – er længe ventet. 

For vinteren har været lang. Måske ekstra lang i år, og derfor føles det befriende at stå på tærsklen til en ny sæson og vide, at fra nu af bliver det langsomt grønnere og lysere.

Temperaturen begynder at stige (og gasregningerne falde) og om lidt, når årets første varme er at finde i solens stråler, vil vi danskere nok engang pible ud af vores vinterhi.

Snart sidder der glade unge på byens broer og torve og hører lidt for høj musik i lidt for koldt tøj. Om lidt åbner iskioskerne igen, om lidt vælter lyset pludselig ind. Og snart lukkes køerne ud på græs – ligesom de mange børn, der har tilbragt alt for mange timer indenfor i landets institutioner, fordi legepladserne nærmest er regnet væk i en januar, der har sat regn-rekord hos DMI. 

Men alt det er hurtigt glemt, når frugttræerne blomstrer og fuglene kvidrer.

I hvert fald for de fleste af os. For nogle er foråret en svær tid.

De lysere dage bringer håb med sig. Håb, der enten kan indfries eller skuffe. Alle skuffer over tid, synger Minds of 99, men måske føles smerten over skuffelsen desto større, når ens omgivelser – fra dyr og planter til mennesker – ellers synes at være gået i kollektiv forårsekstase.

De digte og sange vi kender om forår handler om lyse nætter, ekstatisk forelskelse og nye begyndelser. Men faktisk er det i foråret at, selvmordsstatistikkerne topper – altså i sæsonen efter den årstid, hvor vi ellers med ord som ‘vinterdepression’ og ‘vintertræthed’ har en sproglig forventning om, at livet kan opleves svært. 

I narrativ praksis adskiller vi som bekendt problemet fra personen gennem eksternalisering. Det er problemet, der er problemet og ikke personen. Men hvad hvis vinterdepressionen ikke forsvinder sammen med vinteren? Eller at den først viser sig i foråret?

Måske foråret kan forstærke følelsen af ensomhed eller ondt i livet, når vi i vores kultur næsten forventes at være euforiske? Det er i hvert fald værd at overveje ud fra den narrative grundantagelse om, at problemer opstår i en kultur og en tid med dens normer og standarder og særlige praksisser, der bidrager til at forme os som mennesker – og forme de problemer, vi rammes af.

Det er denne grundantagelse, der ligger til grund for, at vi har givet vores kommende seminar titlen Kulturen til behandling.

Vi har i et tidligere nyhedsbrev skrevet om, hvordan den voksende mistrivsel blandt børn og unge i Danmark danner bevæggrund for seminaret. Vi er stadig i gang med at lægge sidste hånd på programmet, hvad gælder selve overskifterne på de forskellige workshops og keynote-speakere, men navnene er på plads, og vi kan ærligt talt næsten ikke vente. 

Vi håber, at seminaret kan blive et sted, hvor vi har bedre tid til se på, hvor narrativ praksis er på vej hen med afsæt i det, vi er rundet af. Men vi håber også, at seminaret kan være medvirkende til, at vi stopper op og kigger på, hvad det er for et samfund, vi har skabt for vores børn og unge. 

Mange børn føler ikke, at de har problemer, men at de er problemet. Når børn kobler problemerne sammen med deres identitet, kaster de sig næsten altid ud i selvnedgørende handlinger – det er således ikke kun omgivelserne, der vender sig imod børnene, de vender sig imod sig selv.


D. 30. marts afholder Allan Holmgren og Anette Holmgren et 1-dags kursus i Snekkersten, der henvender sig til alle, som som ønsker at kunne tale med børn på måder, som ikke gør barnet til problemet.

Det skal vi nemlig altid huske at gøre. Også når blomsterne springer ud. 

Rigtig godt forår – måske vi ses i det til nogle af vores kurser eller arrangementer, som I kan læse om i resten af dette nyhedsbrev. 

 

Stadig ledige pladser på

Grunduddannelsen i Aarhus 

Mens vores narrative grunduddannelse i Snekkersten er overtegnet, er der stadig ledige pladser på vores hold i Aarhus med opstart 27. marts 2023. 

På grunduddannelse, der også danner 1. året for DISPUKs psykoterapeutuddannelse, introduceres du for den narrative samtalepraksis og de narrative ”samtalekort,” der styrker menneskers selvfortællinger, fornemmelse af sig selv og handlekraft.

Se videoen nedenfor, hvor vores underviser i Aarhus, Lasse Hauge, forklarer om DISPUKs narrative grunduddannelse – som han også kalder for vores mest grundige uddannelse. 

Du kan også læse mere om uddannelsen og tilmelding her

 
 

Opfølgningsdage for tidligere kursister

Gennem årene har vi haft stadig flere kursister, der efter at have gjort deres DISPUK-uddannelse færdig, har efterspurgt en mulighed for at holde de narrative idéer i live i deres tænkning og praksis. 

Derfor har vi oprettet 4 opfølgningsdage, der er fordelt ud over året, og som giver mulighed for at genbesøge narrative idéer og praksisser, man allerede har mødt, udveksle erfaringer med at omsætte dem i praksis i forskellige felter samt at blive præsenteret for nye idéer og måder at omsætte de kendte ideer på.

Holdstart er 14. april 2023 i Snekkersten, underviser er Eva Kragh og der er stadig ledige pladser. 

Vi glæder os til at skulle holde de narrative idéer i live med jer.

 

Narrative Saloner 2023

Vi ved det godt. Vi har præsenteret jer for programmet før, men vi vil så gerne se jer – så her får I forårets program for vores Narrative Saloner igen: 

13. marts afholder vi en ny salon om dokumentation og sprogets kraft mellem Martin Nevers og Mette Larsen – du kan høre podcasten fra den sidste, der foregik i Snekkersten her. Denne gang holdes salonen i Aarhus, hvor Mette Larsen også vil fortælle om de skriftlighedsprincipper, hun siden sidste salon, har udviklet og aktuelt underviser kommunale medarbejdere i. 
Billetter købes her.  
Denne salon bliver i øvrigt afholdt samme dag som den anden af vores livesamtaler i Aarhus, og vi har lagt dem, så I kan nå med til begge. Læs mere om vores livesamtaler her

25. april. Mange efterskoler beskriver at elevgruppen har ændret sig. De får elever, som tumler med vanskeligheder af forskellig art, der har indflydelse på hvordan de kan deltage i fællesskaberne, som er helt centrale på en efterskole. Haarby Efterskole på Fyn har inviteret Martin Nevers til at komme og tale med efterskolelærere om, hvordan det narrative perspektiv privat såvel som professionelt kan understøtte de mange fagfolk, der har kastet sig over efterskolelærergerningen, og hvordan man som efterskolelærer kan hjælpe de unge med at håndtere de komplekse liv der også leves på en efterskole.
Deltagelse er gratis, men læs mere og tilmeld jer her

2. maj holder vi salon i Snekkersten om parterapi. Her vil Lasse Offenberg og den norske terapeut og forsker Anne Øfsti tale om den kompleksitet, som kærlighed repræsenterer i menneskers liv i dag, og som terapeuter bliver nødt til at forholde sig til i arbejdet med parterapi. 
Billetter købes her.  

14. juni har vi som optakt til vores DISPUK-seminar inviteret den amerikanske filosof Todd May til en Narrativ Salon i Snekkersten, hvor han i selskab med Lasse Offenberg vil udforske, hvad Michael White mente når han med inspiration fra Michel Foucault talte om narrativ praksis som ”politik med lille p”. Og hvordan vi måske kan omsætte den inspiration i vores hverdagspraksis? 
Billetter købes her.  

 

Oplev DISPUKs konsulenter afholde narrative samtaler 

Som nævnt i oversigten over vores Narrative Saloner, afholder vi d. 13. marts ikke bare en salon i Aarhus, men også en livesamtale klokken 16.30 – 19.30.

Vores livesamtaler giver en unik mulighed for at bevidne, hvordan en professionel narrativ samtale udspiller sig. 

Kurset i Aarhus har allerede haft en mødegang, men der er stadig mulighed for at deltage i de sidste 3 eftermiddage.

Kurset i Snekkersten starter 18. september. 

 

Nyhedsbrev januar 2023

Nyhedsbrev januar 2023

Nye pejlemærker for fremtiden

14.01.2023
Share

Lad 2023 blive fællesskabernes år

Af Martin Nevers

Kære gamle og kommende venner af DISPUK. 

Vi – Henriette, Lasse og jeg – har nu været i gang i et års tid efter at have overtaget roret fra Allan og Anette, og det er måske et passende tidspunkt at skue frem i tiden og pege på retninger eller bevægelser, vi er i gang med at gøre i DISPUK.

Det, synes vi, er så spændende at beskæftige os med, at vi har helliget et helt seminar til det d. 12 september. Mere om det i slutningen af denne tekst.   

Modsvar på individualisering 

Jeg har lige været i biografen og se den nye Avatar film. Hos Na’vierne, som er den stamme, der er omdrejningspunktet for filmen, har man en særlig hilsen.  
”Jeg ser dig”, siger de til hinanden. I denne lille hilsen ligger der både en bekræftelse af det andet menneske på dets egne præmisser og en tilkendegivelse af, at du er en af os. Jeg blev meget rørt over at se Na’vierne hilse på hinanden på den måde, måske fordi jeg genkender det som et billede på den ånd, jeg oplever i narrativ praksis. Det er ikke nok at udvikle praksisser, hvor folk slipper af med deres problemer, hvis ikke praksissen bidrager til kærlige og fællesskabende liv.

Narrativ praksis har historisk set udviklet sig med stor inspiration fra Foucault, og med et blik på kulturelle magtpraksisser og de effekter de har i menneskers liv. Vi har med inspiration fra blandt andet Michael White leveret bud på, hvordan man kan hjælpe mennesker med at forholde sig til kulturen og dens effekter og leve mere foretrukne liv baseret på mere foretrukne fortællinger om, hvordan livet kan leves. Et vigtigt perspektiv, som vi fortsat er meget optagede af. 

Det er også et perspektiv, der har brug for at tage afstand til de magtpraksisser, vi ser i kulturen, der har skadelige effekter på menneskers liv. Der er brug for dette kritiske blik på en individualiserende kultur, hvor det er den enkeltes opgave at få et lykkeligt liv. Hvad et lykkeligt liv så end er for noget? 

Michael White udviklede bevidning som et modsvar mod denne individualisering. Det er vores håb, og heldigvis også det vi hører fra mange af vores kursister og studerende, at DISPUK har bidraget til, at man har kunne føle sig mindre alene. Men en effekt af det fællesskab, som skabes som modreaktion på en individualiserende kultur kan være, at dem, der tænker anderledes eller som ikke er med i modbevægelsen, oplever sig ekskluderet. Det kan skabe afstand mellem folk, som paradoksalt nok er det modsatte af det, som vi ønsker. 

Os og dem

Mekanismen af ”os, der er de gode og de andre, som ikke har fanget storheden i det, vi tænker og siger”, blev måske tydelig under corona-epidemien, som vi jo nu kan omtale i datid. Her blev der skabt store kløfter imellem dem, der tænkte rigtigt og dem, der tænkte forkert, og hvor alle var enige om, at de selv tænkte rigtigt. Men vi ser det også mange andre steder i kulturen. I MeToo-debatten, i klimadebatten og i kønsdebatten for blot at nævne nogle.

Ud af kampen

Hvad kan vi så gøre for at håndtere de polariserende kræfter i vores kultur? Det er noget af det, vi er optagede af og i gang med at udforske. Hvad kan vi gøre for at fremme, at mennesker kommer tættere på hinanden? Og hvordan undgår vi, at de fællesskaber, vi træder ind i, mest kommer til at handle om fællesskaber imod nogen?

Michael White introducerede et eksternaliserende sprog. Et sprog som gør det muligt ikke at identificere nogen som et problem, men i højere grad tale om noget af det, som spænder ben for, at vi kan leve mere foretrukne liv. Hvordan kan vi bruge dette sprog til at skabe sammenhænge, hvor vi i fællesskab kan håndtere de udfordringer vi står med, hvad enten det er i skolerne, i psykiatrien, i terapien eller som leder i det daglige. 

DISPUK-seminar 2023

Vores håb for 2023 er, at det bliver fællesskabernes år. Den 12. september afholder vi som tidligere bebudet et DISPUK-seminar, som vi håber kan blive et sted, hvor mennesker kan komme tættere på hinanden og finde fælles inspiration. Et seminar, hvor vi har bedre tid til se på, hvor narrativ praksis er på vej hen med afsæt i det, vi er rundet af.

Vi har planlagt et potpourri af idéer, vi er optagede af, med mennesker vi finder inspiration hos og som forhåbentligt kan være med til at bevæge os. Udover plenum-oplæggene på seminaret vil der være fire spor af workshops som særligt fokuserer på børn/unge og skole, terapi, psykiatri og ledelse. Disse er valgt for at tage fat i fire af de aspekter, vi arbejdet meget med på vores kurser og uddannelser, og fra hvert deres sted at se på, hvor vi er på vej hen.  

Vi er selv ret begejstrede for programmet, som vi håber, at I vil læse, og så håber vi, at det bliver et arrangement, som både kan samle gamle venner af huset og nye interesserede i en fællesskabende dag. Vi har forsøgt at holde prisen nede i håb om, at man får lyst til at tage en ven, sin gamle læsegruppe eller måske endnu bedre én, der tænker helt anderledes end én selv med. 

Vi håber at det bliver stort, men ikke større end, at vi kan være i vores egne lokaler i Snekkersten, så vi har kun ca. 100 pladser. Måske bliver der rift om dem, så skynd dig at melde dig til…

Hvis ikke vi ses til DISPUK-seminaret, så håber vi at vi ses i andre fællesskaber i løbet af året, og ønsker alle et godt fællesskabende år.  

 


DISPUK-seminar 2023:
Kulturen til behandling 

Tirsdag d. 12 september 2023 afholder vi DISPUK-seminar i Snekkersten, hvor vi har inviteret en række spændende danske og udenlandske talere og workshopholdere.

Besøg vores eventside for at købe billet og læse mere om dagen.
Programmet opdateres løbende.  

 

 

Narrative Saloner 2023

Programmet for vores Narrative Saloner er nu på plads frem til sommerferien. Vi glæder os meget til at møde jer derude, hvor vi skal tale om alt fra efterskoleliv til parterapi.  

13. marts afholder vi en ny salon om dokumentation og sprogets kraft mellem Martin Nevers og Mette Larsen – du kan høre podcasten fra den sidste, der foregik i Snekkersten her. Denne gang holdes salonen i Aarhus, hvor Mette Larsen også vil fortælle om de skriftlighedsprincipper, hun siden sidste salon, har udviklet og aktuelt underviser kommunale medarbejdere i. 
Billetter købes her.  
Denne salon bliver i øvrigt afholdt samme dag som den anden af vores livesamtaler i Aarhus, og vi har lagt dem, så I kan nå med til begge. Læs mere om vores livesamtaler her

25. april har Haarby Efterskole på Fyn inviteret Martin Nevers til at komme og tale om, hvordan det narrative perspektiv privat såvel som professionelt kan understøtte de mange fagfolk, der har kastet sig over efterskolelærergerningen.
Deltagelse er gratis, men læs mere og tilmeld jer her

2. maj holder vi salon i Snekkersten om parterapi. Her vil Lasse Offenberg og Anne Øfsti tale om den kompleksitet, som kærlighed repræsenterer i menneskers liv i dag, og som terapeuter bliver nødt til at forholde sig til i arbejdet med parterapi. 
Billetter købes her.  

14. juni har vi som optakt til vores DISPUK-seminar inviteret den amerikanske filosof Todd May til en Narrativ Salon i Snekkersten, hvor han i selskab med Lasse Offenberg vil udforske, hvad Michael White mente når han med inspiration fra Michel Foucault talte om narrativ praksis som ”politik med lille p”. Og hvordan vi måske kan omsætte den inspiration i vores hverdagspraksis? 
Billetter købes her.  

Hold øje med vores eventside, hvor vi løbende opdaterer. 
 

Kan du ikke vente til marts? 

Så er januars Narrative Salon netop udkommet som podcast

”Jeg skal i hvert fald ikke ende på plejehjem.” En gængs frase for mange danskere. Men hvilken effekt har den? Både for den, der siger det (og måske ender netop der), men også for dem, der arbejder på et plejehjem eller måske har pårørende, der bor på plejehjem? 

12. januar var DISPUKs konsulent Lone Kaae Morell taget til Kolding for at tale med leder på Munkensdam Pleje- og daghjem Lena Schødt Sørensen samt chef for plejehjem, aktivitet, køkken og demensområdet i Kolding Kommune Gitte Meyer om de dominerende narrativer om landets plejehjem.

 

DISPUK søger medvirkende til podcast om familieliv ramt af psykisk mistrivsel

Til podcasten Tætte Talks vil vi gerne i kontakt med forældre til et barn/ung, der har det svært psykisk. 

Hvad har været en hjælp for jer som familie? Hvad kunne være gjort bedre? Hvad ved I mon nu, som kan være brugbar viden for andre i en lignende situation?

Samtalen er med Camilla Schjørring, konsulent i DISPUK.

Optagelserne foregår i Snekkersten. Du skal kunne 2. og/eller 3. marts i Snekkersten i tidsrummet 9.30-15.00. 

Kontakt kommunikationsansvarlig Olivia på Winther@dispuk.dk senest 29. januar. 

 

Onlineseminar 

SAD IN DENMARK 
Stress, Angst og Depression
Fredag den 17. marts 2023, kl. 9-16

Medierne er fyldt med historier om voksende mental mistrivsel i Danmark – og sikkert i det meste af den vestlige verden. Især blandt børn og unge er der flere og flere der slås med angst og skolevægring. Siden 1987 har der været en eksplosion i antallet og omfanget af psykiske lidelser.

Hvordan kan man forstå det på både et mikrosocialt niveau og på et kulturelt og samfundsmæssigt niveau? Hvad bidrager til stress, angst og depression i vores kultur? Lad os lytte til nogle af de mennesker, der har været ramt af og stadig mærker disse ”moderne” lidelser.

Dette års psykiatriseminar er det første i en række, hvor det ikke primært er eksperter, der kommer til orde, men de mennesker, som har personlige erfaringer med stress, angst og/eller depression.

Allan Holmgren vil på dette seminar have samtaler på 30-45 minutter med en række personer, der har personlige erfaringer med mentale sammenbrud, terapi og psykiatri.

Dagen rundes af med en opmuntrende fortælling fra psykiatrien i Randers, der arbejder med et relationelt paradigme, og som blandt andet i denne artikel Socialt Indblik udtaler: 
‘Vi har ikke brug for mere psykiatri. Vi har brug for mere fællesskab.’

Læs mere om psykiatriseminaret, se programmet og køb billet her

 

Gratis samtalegruppe for unge i Aarhus

Samtalehuset i Aarhus tilbyder samtalegruppeforløb for alle unge mellem 18 og 24 år, der går og bøvler med noget eller har ondt i livet. Det kan være udfordringer som: Ensomhed, præstationskultur, lavt selvværd, svære tanker om sig selv mv.

I fællesskab vil vi i samtalegruppen undersøge, dele og tale om udfordringer og noget af det, der kan være svært. Det er vores hensigt, at du gennem samtalerne oplever at blive en del af et fællesskab, hvor du bliver set og hørt, hører andres historier og derved får en fornemmelse af at være mindre alene med problemet.

Du vil gennem samtalerne få mulighed for at få øje på nye eller glemte sider af dig selv, finde nye handlemuligheder og blive mere afklaret om, hvad du kan, ved og vil.

Samtalerne foregår i et fortroligt miljø, hvor alle har tavshedspligt. Vi håber at kunne samle en gruppe på 4-6 unge mennesker.
Forløbet er gratis og varer ca. 5 gange. Vi regner med opstart sidst i februar/først i marts.

Samtalerne foregår tirsdage i lige uger klokken 18.15 – 19.45 i Haldor Huset, som DISPUKs Samtalehus låner.

Hvis det lyder som noget for dig, eller du bare gerne vil høre lidt mere, så kontakt Signe Grønning på telefon 22742384 eller mail signebinebom@hotmail.com

 

Du vil måske også synes godt om…

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev for at få de seneste nyheder, opdateringer og specialtilbud leveret direkte i din indbakke.