Narrativ uddannelse for konsulenter
Uddannelse med fokus på konsulentarbejde, rådgivning og udvikling i organisationer
På denne 12-dages uddannelse arbejder vi med, hvordan narrativ praksis kan understøtte opgaveløsning og åbne nye veje for samarbejde. Uddannelsen fokuserer på, hvordan du som konsulent og rådgiver kan inddrage og styrke deltagerne i samarbejdsflader, samtaler, møder og processer – og hvordan de involverede kan blive aktive deltagere med respekt for alles viden og erfaringer.
Når mennesker søger hjælp fra eller skal samarbejde med en konsulent, en rådgiver eller lignende er de ofte havnet i blindgyder i deres opgaveløsning. De har gjort det bedste de har lært, men de er ikke kommet i mål, eller der hvor de kunne ønske sig for de involverede parter.
Konsulenten eller rådgiveren, der kan komme ind på dette tidspunkt, kan være:
- Udviklingskonsulenten, der skal bidrage til mindskelse af sygefravær
- Tale-hørepædagogen, der skal understøtte tiltag i skole, daginstitution eller i hjemmet
- Psykologen, der arbejder med børns trivsel
- Teamkoordinatoren, der skal sikre, at bestemte opgaver gribes og løses,
- HR-konsulenten, der skal understøtte kompetenceudvikling inden for givne områder
- Arbejdsmiljørepræsentanten, der skal drive tiltag omkring trivsel frem
- Tilsynskonsulenten, der skal sikre og understøtte kvalitet og udvikling i organisationer.
- og mange mange andre…
Formål
Formålet med denne efteruddannelse er at give deltagerne:
- Redskaber til at facilitere og lede møder, processer og projekter, der skaber (bedre) samarbejde og mere engagement.
- Færdigheder i at skabe processer, hvor deltagere føler sig hørt, eller hvor alle parters viden kan inddrages og omsættes.
- Metodisk og teoretisk viden om principperne og teorierne ved at arbejde med meningsskabelse og fortællinger
- Færdigheder i at lytte og spørge med en narrativ forståelse.
- Konkrete erfaringer med modeller, forholdemåder, procesplaner præsenteret på uddannelsen
- Erfaringer med at omsætte metoderne og principperne til deltagernes egen praksis.
- Blik for kulturelle, organisatoriske, magtmæssige, relationelle og personlige perspektiver i organisationsarbejde.
Målgruppe
Efteruddannelsen er for konsulenter, rådgivere, teamkoordinatorer, teamledere, projekt- og -udviklingsmedarbejdere og fagprofessionelle med konsultative opgaver eller et ønske om at kvalificere sig til fremtidigt konsultativt arbejde. Hvad enten man er intern eller ekstern konsulent, er beskæftiget på fuld tid med konsultativt arbejde eller har det som en mindre del af ens pallette af opgaver, kan uddannelsenet begrebsapparat og en række praksisser, der inspirerer til konkret tilrettelæggelse af det arbejde.
Undervisningsform
På uddannelsen arbejdes der med en bred vifte af de nævnte opgaver. Fra individuelle samtaler, til samtaler med flere parter – i teams, grupper og afdelinger og fra møder over temadage til kortere og længere processer eller projekter. Vi ser på opgaverne fra det øjeblik, hvor konsulenten bliver inddraget, til den konkrete proces finder sted og er afsluttet.
Undervisningsdagene består af:
- Teoretiske og metodiske oplæg forbundet til praksis
- Afprøvning af teori, metode og rammesætninger løbende gennem undervisningen
- Træning og øvelser i mindre grupper
- Iværksættelse af eksperimenter i deltagernes egen praksis med relation til undervisningen.
Forløb
Uddannelsen består af 12 undervisningsdage fordelt på seks moduler af to dages varighed klokken 9-16. Der er en obligatorisk studiegruppedag samt en mindre skriftlig eller praktisk opgave mellem hvert undervisningsmodul. Uddannelsen afsluttes med et mundtligt oplæg med udgangspunkt i deltagernes egne cases.
Studiegrupper
Ud over undervisningen på holdet, mødes deltagerne i mindre studiegrupper uden underviser. Grupperne etableres på det første undervisningsmodul og studiedagene foregår på deltagernes arbejdspladser eller privat. Der er i alt fem studiegruppemødedage. Formålet med studiegrupperne er at give deltagerne mulighed for at drøfte den læste litteratur, træne narrativ samtalepraksis og dele erfaringer med at omsætte inspiration fra forløbet til egen praksis.
Litteratur
Bøger, der skal anskaffes af kursisten til denne uddannelse oplyses efter sidste tilmeldingsfrist.
Eksamensform
Uddannelsen afsluttes med, at hver enkelt deltager laver en mindre præsentation, der viser, hvordan deltageren har omsat narrativ inspiration i egen konsultative praksis. Til præsentationen skal deltageren fortælle om, fremlægge procesdesigns eller vise klip af, hvordan han eller hun har omsat nogle af de narrative metoder til egen praksis samt fremlægge nogle af de teoretiske og metodiske overvejelser, det har givet anledning til undervejs. Fremlæggelsens varighed er 20-30 minutter.
Adgangskriterier
Forløbet regnes for en efteruddannelse, hvorfor det er et krav, at deltageren har en faglig relevant grunduddannelse som eksempelvis lærer, socialrådgiver, pædagog, sygeplejerske, sundhedsplejerske eller anden faggruppe med en mellemlang grunduddannelse indenfor det sociale, pædagogiske og sundhedsfaglige område eller en grunduddannelse som psykolog, antropolog, sociolog, præst, læge eller anden akademisk uddannelse. Der kan gives dispensation for grunduddannelse, såfremt deltageren har haft relevant erhvervserfaring.
Deltagerne på efteruddannelsen skal i løbet af året have mulighed for at træne eller udøve konsultativ praksis både i individuelle samtaler og med mindre grupper. Det er ikke noget krav, at samtalerne foregår som en del af deltagerens arbejde – det kan også være med kollegaer, venner, familie, bekendte fra den lokale sportsklub eller, hvem der ellers kan være interesserede i at stille sig til rådighed.
Kursusbevis
For at kunne erhverve sig et bevis på gennemført efteruddannelse, skal deltagerne opfylde følgende:
- Have deltaget i mindst 10 af de 12 undervisningsdage
- Have præsenteret egen konsultativ praksis ved den afsluttende fremlæggelse, der rummer fremvisning af ca. 10 minutters uddrag af en samtale eller konsultativ proces.
Uddannelsen kan med deltagelse i 4-dages kursus i narrative samtaler, eller tilsvarende, samt en 10 siders opgave, give merit for grunduddannelsen i DISPUKs 3-årige samtaleterapeutuddannelse og 5-årige psykoterapeutuddannelse.
Bemærk dog, at tilmelding til 2.-3. året er forbeholdt igangværende kursister fra grunduddannelsen på DISPUK. De skal tilmelde sig senest d. 8. august året før opstart af 2.-3-året. Herefter tilbydes evt. resterende pladser (eller plads på ventelisten) til øvrige ansøgere fra eksempelvis supervisoruddannelsen.
Hvis du efter uddannelsen overvejer at læse videre på henholdsvis 2.-3. året og derefter 4.-5. året, så husk at læse adgangskriterierne til de specifikke hold, da de skærpes undervejs. F.eks. skal den studerende kunne dokumentere minimum tre års erhvervserfaring med samtaler, inden påbegyndelse af psykoterapeutuddannelsens 4.-5. år.


Få økonomisk tilskud til din efteruddannelse på DISPUK
Ofte stillede spørgsmål
Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:
For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%
Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.
For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%
NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.
Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).
Ja, er man privatbetalende kan man betale i rater. Man får en faktura på det fulde beløb, som man selv deler op i det antal rater, man ønsker. Det skal være det samme beløb, der indbetales hver gang. Det er et krav, at første rate er betalt inden kursusstart, og at sidste rate er betalt inden uddannelsen afsluttes.
På modulerne på vores psykoterapeutuddannelse får man som privatbetalende 15% rabat – medmindre man får tidskud fra sin arbejdsplads, kompetencefonden eller lignende på kr. 10.000 eller mere. Rabatten gives kun ved fremsendelse af faktura til kursistens privatadresse og man må ikke have et aktivt CVR-nummer registreret. Bemærk, at denne rabat kun gælder på hhv. Grunduddannelsen, 2-3. året samt 4-5. året
Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.
Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk
Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.
12+5 dage
31.000 kr. inkl. moms
Underviser
Datoer
Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.
19. nov 2025 Snekkersten
Tilmeld
DETALJER
Snekkersten - Kursusnr. 25-710
25-710
19. nov 2025
1. okt 2025
12+5 dage
31.000 kr. inkl. moms
Eva Kragh
Min. 12 - maks. 16 deltagere
19. nov 2025 - 20. nov 2025
22. jan 2026 - 23. jan 2026
2. mar 2026 - 3. mar 2026
27. apr 2026 - 28. jun 2026
3. jun 2026 - 4. jun 2026
24. aug 2026 - 25. aug 2026
Kl. 9-16.
DISPUK 1, Stationsvej 13, 3070 Snekkersten.
8. dec 2025
5. feb 2026
13. apr 2026
8. maj 2026
18. jun 2026
Kl. 9-16. Datoer kan ændres når grupperne er etableret, hvilket sker på den første mødegang.

Har du spørgsmål til kurset?
Registration Form
12+5 dage
19. nov 2025 Snekkersten
31.000 kr. inkl. moms