Tag en intensiv 1-årig efteruddannelse i familieterapi og få en praksisnær viden om, hvordan arbejdet med de nære relationer i familien kan bidrage til at styrke nærværet, opløse konflikter og skabe fornyet handlekraft for alle i familien.

Denne efteruddannelse giver en grundig indføring i narrativ familieterapi og præsenterer umiddelbart brugbare metoder i forhold til de problemer, familien er ramt af – herunder konflikter, angst, skoleproblemer, sorg, kriser og traumer.

Formål

DISPUKs Narrative Familieterapiuddannelse præsenterer teori og metode, der gør det muligt for både familieterapeuter, familiebehandlere og familierådgivere at skabe sammenhæng og mening i de vanskeligheder, familien står med. Efteruddannelsens målsætning er at skabe en uddannelse, som hjælper den professionelle til at gennemføre familieterapiforløb og familiesamtaler, der udfolder familiens ressourcer og værdier og som kan synliggøre konkrete handlinger, der kan bevirke, at alle i familien i højere grad trives.

Målgruppe

Uddannelsen henvender sig til personer, som arbejder med børn, unge og deres familier. Deltagerne kan arbejde på børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger, i familieafdelinger, familiecentre eller familiehuse, på behandlingshjem, rådgivningscentre, institutioner, opholdssteder, på skoler eller med familiearbejde i andre sammenhænge.

Undervisningsform

På DISPUK vil du møde engagerende undervisning i form af praksisnære, teoretiske og metodiske oplæg, der inddrager den læste litteratur og giver relevante eksempler. Undervisningen består desuden af demonstration og træning af en række forskellige familieterapeutiske metoder og principper.

Deltagerne vil have mulighed for at inddrage egne sager eller blive guidet i opstart af familieforløb. Deltagernes erfaringer fra egen opvækstfamilie og eventuelle nuværende familie kan også inddrages som en del af undervisningen – og som en mulighed for at mærke, hvordan metoderne virker i praksis.

Forløb

Efteruddannelsen består af 12 undervisningsdage fordelt på to moduler á tre dage og tre moduler á to dage. Herudover mødes deltagerne fire dage i en studiegruppe på mellem 4-6 personer. Der undervises alle dage kl. 9-16.
Til hvert undervisningsmodul læses relevant litteratur. Deltagerne skal til hvert modul lave mindre opgaver, blandt andet på baggrund af den læste litteratur og på baggrund af egne erfaringer fra arbejde med familier eller andre.

Modul 1:
Introduktion til de grundlæggende elementer i narrativ familieterapi
Underviser: Mag.art.psych. Allan Holmgren
Allan Holmgren er en af Danmarks mest erfarne familieterapeuter. Han vil på dette første modul give en grundig introduktion til grundelementerne i narrativ familieterapi: Bevidning, eksternalisering, genforfattende og genforenende samtaler.

Undervisningen på dette modul vil demonstrere, hvorledes de narrative metoder hjælper til, sammen med familien, både at finde vej i problemernes landskab og at finde frem til det, der er vigtigt for hvert af familiens medlemmer.

Der vil blive rig lejlighed på dette modul til at afprøve de narrative samtalemetoder og til af forstå formålet med metoderne. Indholdet på dette første modul i metodetilegnelsen vil primært være deltagernes egne fortællinger og erfaringer. Det er vores erfaring, at man derigennem ikke kun lærer metoder og teknikker, men også tilegner sig en fornemmelse af kraften i metoderne og den narrative etik.

Modul 2:
Struktur og visioner i et samarbejdende familieterapiforløb
Underviser: Cand.psych., specialist og supervisor i psykoterapi med børn og unge, Camilla Schiørring
Camilla Schjørring har i en lang årrække arbejdet med børn, unge og familier i børne- og ungdomspsykiatrien. Hun vil på dette andet modul have fokus på, hvordan man kan arbejde med rigere fortællinger i det familieterapeutiske rum.
Undervisningen på dette modul ser på de vigtige indledende samtaler med familier og på, hvordan man med konkrete greb kan bidrage til, at barnets stemme får en fremtrædende plads i rummet i den indledende samtale.
Modulet tilbyder desuden principper og guidelines til samarbejdende samtaler, som kan engagere familierne i deres forløb på måder, så de føler sig betydningsfulde.
Deltagerne får mulighed for at arbejde med en konkret struktur for en familiesamtale, kaldet et Visionskort. Det er en struktur for samtalen, hvor familiens bestræbelser og viden om familiens liv fremhæves. Dette er afgørende for, at familiearbejdet kan opleves som et samarbejde.

Modul 3:
Terapi og familiens hverdag – konkrete familieterapeutiske interventioner Underviser: Cand.psych. Kasper Hanghøj
Kasper Hanghøj har arbejdet med de mest udsat familier i Københavns Kommune i mange år. Han vil på dette tredje modul præsentere deltagerne for en lang række praktiske eksempler og muligheder i det konkrete familieterapeutiske arbejde. Med udgangspunkt i eksempler og cases vil Kasper vise, hvordan man konkret kan hjælpe familierne til at få begreber og forståelser for problemerne i deres liv og herigennem få mod til handlinger og rutiner, der kan bringe dem i andre retninger.

Modulet vil også vise, hvordan man gennem familieaktiviteter, brevskrivning, brug af video, billeder og andre rekvisitter kan engagere børn, unge og deres forældre i at få øje på nye veje til at forfølge det, der ligger dem på sinde og er vigtigt for dem.

 

Modul 4:
Narrativ familieterapi i praksis: Børn og unge med psykiske lidelser.
Underviser: Mag.art.psych. Allan Holmgren
Allan vil på dette fjerde modul inddrage de konkrete narrative metoders anvendelighed i forhold til børn og unge med psykiske lidelser og deres familier. Deltagerne vil få mulighed for at se en række eksempler på familieterapi via videooptagelser med familier med alvorlige problemer. Der vil også være mulighed for, at en eller flere deltagere kan medbringe familier, de arbejder med, til live-konsultationer.
Der vil på dette modul også være mulighed for at genbesøge de metoder og teorier, som der indtil nu er blevet undervist i på uddannelsen.

Modul 5:
Traumer og familieterapi.
Underviser: Cand.psych. Anette Holmgren
Anette Holmgren har i en lang årrække arbejdet med unge og voksne, der er vokset op i familier med svigt og vold. Hun vil på dette femte og afsluttende modul have fokus på, hvordan man kan inddrage traumeforståelse i familiebehandlingen. Traumatiske oplevelser kan gøre det svært for forældre at handle som de ønsker og dermed stå i vejen for familiearbejdet.

Modulet vil demonstrere, hvordan man kan hjælpe forældre med at opdage, hvordan deres fortid kan blive til nutid og hvordan det kan være muligt i familieterapien at skabe grundlag for heling af traumatiske erfaringer.
Modulet introducerer ligeledes metoden Livets træ. En metode, som både kan bruges i familieterapi, individuelle samtaler og som udgangspunkt for samtaler i en gruppe.

På modulets anden dag vil deltagerne holde oplæg for hinanden i mindre grupper (se under afsluttende oplæg og synopsis)

Studiegrupper

Uddannelsen indeholder fire studiegruppedage. Deltagerne vil på disse dage i mindre grupper tale om litteraturen og om arbejdsrelaterede problematikker i relation til uddannelsens teori og metode samt træne konkrete metoder lært på uddannelsen.
I studiegrupperne mødes deltagerne uden underviser. Der vil blive uddelt øvelser til træning i studiegrupperne (frivilligt).

Litteratur

Litteratur oplyses efter sidste tilmeldingsfrist.

Afsluttende opgave og oplæg

Deltagerne skal inden sidste modul skrive en 4-5 siders synopsis med refleksioner over teori og metode og inddragelse af case fra deltagerens egen praksis.
Herudover skal deltagerne på det sidste modul som afslutning på uddannelsen holde et mundtligt oplæg på ca. 20 minutter. Deltagerne kan fremlægge synopsen eller anden beskrivelse, der eksemplificerer, hvordan deltageren har anvendt de narrative idéer i sit arbejde. Præsentationen bevidnes af de øvrige deltagere. Præsentationerne foregår i mindre grupper på ca. 5 personer.

Adgangskriterier

Forløbet betragtes som en efteruddannelse, og det er derfor et krav, at deltageren har en relevant grunduddannelse – fx som pædagog, socialrådgiver, psykolog, læge, lærer, sygeplejerske, ergoterapeut eller anden fagperson med mindst en mellemlang uddannelse inden for det sociale, pædagogiske eller sundhedsfaglige område.

Kursusbevis

For at kunne erhverve sig et bevis på gennemført efteruddannelse skal kursisten have deltaget aktivt i undervisningen og max. haft 2 dages fravær på undervisnings- og træningsdagene.
Uddannelsen kan med deltagelse i 4-dages kursus i narrative samtaler, eller tilsvarende, samt en 10 siders opgave, give merit for Grunduddannelsen i DISPUKs 3-årige samtaleterapeutuddannelse og 5-årige psykoterapeutuddannelse.

Bemærk dog, at tilmelding til 2.-3. året er forbeholdt igangværende kursister fra Grunduddannelsen på DISPUK. De skal tilmelde sig senest d. 8. august året før opstart af 2.-3-året. Herefter tilbydes evt. resterende pladser (eller plads på ventelisten) til øvrige ansøgere fra f.eks. familieterapiuddannelsen.

Hvis du efter uddannelsen overvejer at læse videre på henholdsvis 2.-3. året og derefter 4.-5. året, så husk at læse adgangskriterierne til de specifikke hold, da de skærpes undervejs. F.eks. skal den studerende kunne dokumentere minimum tre års erhvervserfaring med samtaler, inden påbegyndelse af psykoterapeutuddannelsens 4.-5. år.

Ofte stillede spørgsmål

Afmelding af efteruddannelser og kurser sker i henhold til følgende betingelser:

For efteruddannelser:
Ved afmelding inden sidste tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist og inden uddannelsesstart opkræves 50%
Ved afmelding efter uddannelsesstart opkræves 100%

Ved flerårige efteruddannelsesforløb, hæfter man kun økonomisk for et uddannelsesår ad gangen. Et eventuelt afbud til fortsættelse på en efteruddannelse, skal være DISPUK i hænde senest 3 mdr. inden næste uddannelsesårs opstart.

For workshops og kortere kurser:
Ved afmelding inden tilmeldingsfrist opkræves 0%
Ved afmelding efter sidste tilmeldingsfrist opkræves 100%

NB. Man har altid 14 dages fortrydelsesret fra den dag man tilmelder sig. Dette gælder også ved tilmelding efter sidste tilmeldingsfrist.

Nej. Man skal ikke betale ved tilmelding. Der fremsendes faktura efter sidste tilmeldingsfrist (medmindre andet er angivet i kursusbeskrivelsen).

Ja, er man privatbetalende kan man betale i rater. Man får en faktura på det fulde beløb, som man selv deler op i det antal rater, man ønsker. Det skal være det samme beløb, der indbetales hver gang. Det er et krav, at første rate er betalt inden kursusstart, og at sidste rate er betalt inden uddannelsen afsluttes.

Ja, er man privatbetalende får man 20% rabat på vores længerevarende efteruddannelser – medmindre man får tidskud fra sin arbejdsplads, kompetencefonden eller lignende på kr. 10.000 eller mere. Rabatten gives kun ved fremsendelse af faktura til kursistens privatadresse og man må ikke have et aktivt CVR-nummer registreret.

Ja, på alle vores kurser og uddannelser er der inkluderet morgenmad, frokostbuffet og eftermiddagskaffe/kage.

Vores frokostbuffet er grøn med fokus på årstidens grøntsager. Det er derfor muligt at spise sig mæt, selvom man ikke spiser dagens kødret. Der bruges æg og animalske mejeriprodukter i vores køkken, så det er ikke muligt at spise vegansk. Kontakt kontoret ved eventuelle spørgsmål på dispuk@dispuk.dk

Har du fødevareallergener, så kontakt kontoret for at gøre os opmærksom på det. Aftal også gerne nærmere med køkkenpersonalet, når du møder ind på undervisningsstedet.

12+4

31.625 kr. inkl. moms

Startdato
(klik her for at se alle datoer)

23. feb 2026 Snekkersten

Tilmeldingsfrist: 5. jan 2026

16. nov 2026 Aarhus

Tilmeldingsfrist: 15. sep 2026

Underviser

Datoer

Nedenfor kan du se relevante datoer og andre detaljer for kurset.

23. feb 2026 Snekkersten Tilmeld

DETALJER

Snekkersten - 26-180

26-180

23. feb 2026

5. jan 2026

12+4

31.625 kr. inkl. moms

Allan Holmgren

Anette Holmgren

Camilla Schjørring

Kasper Hanghøj

Min. 12 - maks. 24 deltagere

23. feb 2026 - 25. feb 2026

29. apr 2026 - 30. apr 2026

31. aug 2026 - 1. sep 2026

9. nov 2026 - 10. nov 2026

25. jan 2027 - 27. jan 2027

Kl. 9-16.

DISPUK 2, Strandvejen 202b, 3070 Snekkersten

16. mar 2026

19. maj 2026

7. okt 2026

10. dec 2026

Kl. 9-16. Datoer kan ændres når grupperne er etableret, hvilket sker på den første mødegang.

Tilmeld

16. nov 2026 Aarhus Tilmeld

DETALJER

Aarhus - 26-181

26-181

16. nov 2026

15. sep 2026

12+4

31.625 kr. inkl. moms

Allan Holmgren

Anette Holmgren

Camilla Schjørring

Kasper Hanghøj

Min. 12 - maks. 24 deltagere

16. nov 2026 - 18. nov 2026

Kl. 9-16. Øvrige datoer oplyses efterår 2025.

Søren Frichs Vej 36D st. 8230 Åbyhøj

Kl. 9-16. Øvrige datoer oplyses efterår 2025.

Tilmeld

Har du spørgsmål til kurset?

Kontakt

Mette Agerbo

Kursussekretær

agerbo@dispuk.dk

4922 5161

Send mail

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev for at få de seneste nyheder, opdateringer og specialtilbud leveret direkte i din indbakke.